Tor André Johnsen (FrP): Hva gjør konkret gjør norske myndigheter for å sørge for at norske batteriprodusenter ikke skal bli pålagt en ekstra toll, og hvordan er fremdriften i arbeide?
Begrunnelse
Utviklingen innen elbil og batterimarkedet skjer veldig fort. Fremover vil dette bli en større og større næring. I Norge er det mange aktører som ønsker å være med på denne spennende utviklingen. I utgangspunktet var det omtrent 80 aktuelle steder hvor kommuner og næringsliv ønsket å legge til rette for batterifabrikker. Nå gjenstår bare 20 stedet og hele 3 av de er i Hedmark. En i Sør Odal, en i Elverum og en i Hamar/Løten.
Alle disse tre stedene stiller sterkt i konkurransen om å kunne få etablert store batterifabrikker. Men det har kommet et stort problem som kan stoppe etableringen, nemlig toll på batteri produsert i Norge. Dette var ikke et problem tidligere men har blitt det nå pga. Brexit og avtalen England har med EU. Dette vil å så fall så enormt store negative konsekvenser for norsk næringsliv. Det er avgjørende viktig at Norske myndigheter virkelig kommer på banene og satser alt hva vi har av kompetanse og ressurser til å få ryddet opp i dette og få fremforhandlet en avtale som ikke diskriminerer norsk næringsliv.