Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2713 (2020-2021)
Innlevert: 01.08.2021
Sendt: 02.08.2021
Besvart: 13.08.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Deler statsråden synet om at reduksjonen i merverdiavgiften på persontransport var ment å komme næringen til gode, og vil han bidra til en oppklaring rundt hvorvidt Pasientreiser (det offentlige) kan (og evt. bør la være å) kreve redusert pris fra transporttilbyderne med eksisterende kontrakter om pasienttransport med pris inklusiv merverdiavgift som følge av mva-reduksjonen (samt bidra til en lik praksis over hele landet)?

Begrunnelse

Stortinget har i forbindelse med pandemiens alvorlige konsekvenser for økonomien og næringslivet vedtatt å redusere den lave merverdiavgiftssatsen fra 12 til 6 prosent for en periode. Dette er momssatsen som gjelder for persontransport, og det ble i forbindelse med momsreduksjonen uttalt at den skulle komme næringene til gode.
Jeg er blitt kontaktet av drosjeeiere på Vestlandet (i tidligere Sogn og Fjordane) som har avtale om faste priser inklusiv merverdiavgift med Pasientreiser, hvor Pasientreiser har krevd å få prisene redusert på eksisterende kontrakter som følge av momsendringen. Aktøren har ikke etterkommet dette kravet og vist til at kontrakten er basert på priser inklusiv merverdiavgiften, samt at ble sendt signaler fra Stortinget om at momsendringene skulle komme næringene i vansker til gode. Resultatet er at samtlige utbetalinger fra Pasientreiser for denne og andre aktører som har nektet å godta kravet har vært stoppet fra 1. juni 2020. Det er snakk om store beløp for de næringsdrivende det gjelder.
Skatteetaten har i et svar på en henvendelsen fra aktøren også blant annet skrevet:

«…vil vi minne om at det i kontraktene er faste priser gitt av tilbyder, men også faste priser bestemt av kunde (Pasientreiser). Det er dermed ikkje vanskelig å finne paralleller til maksimalprisforskrifta som er fastsatt av styresmaktene der prisane ikkje er foranda etter mva. endringa.»

Det er kommet meg for øre at Pasientreiser i andre deler av landet ikke har kommet med lignende krav for å betale ut for transporttjenestene.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Regjeringen har som kjent i forbindelse med pandemien gjennomført en rekke tiltak for å avhjelpe den økonomiske belastningen for ulike næringer. Det ble blant annet innført lav sats for persontransport, altså redusert fra 12 prosent til 6 prosent, fra 1. april 2020 til 30. september 2021. Begrunnelsen for satsendringen var formulert slik i kapittel 7.1 i Prop. 58 LS (2019–2020):

"Virusutbruddet begrenser folks muligheter til å reise og å oppleve kinovisninger, museer, mv. Dette medfører kraftig redusert omsetning og inntjening for virksomheter i reiselivs- og kulturbransjen. Tiltaket er ment å lette noe på de negative virkningene som disse virksomhetene opplever. En prisreduksjon som følge av redusert merverdiavgiftssats, kan føre til noe økt etterspørsel etter de aktuelle tjenestene, og dermed bidra til å dempe den omsetningssvikten som flere produsenter nå utsettes for. I den grad satsreduksjonen ikke overveltes i prisene, vil den bidra til å dempe det inntektsfallet mange bedrifter nå opplever".

I begrunnelsen angis det altså to intensjoner med ordningen. Den kan bidra til økt etterspørsel når prisene reduseres som følge av momsreduksjonen, eventuelt kan den bidra til økt inntjening hvis prisene ikke reduseres. Det er imidlertid åpenbart at reduksjonen i merverdiavgiften på persontransport var ment å komme næringen til gode. Jeg kan derfor bekrefte dette generelle forholdet i spørsmålet fra stortingsrepresentant Gulati.
Når det gjelder de nevnte uenighetene knyttet til forståelse av regelverk, ulike kontrakter mv., så vil det ikke være riktig av verken meg eller departementet å gå inn i de konkrete problemstillingene. Helseforetakene er som kjent egne rettssubjekter og må selv stå ansvarlig for sine rettslige disposisjoner i forhold til sine avtaleparter. De må eventuelt også håndtere dette opp mot rettsapparatet hvis noen skulle ønske å ta disse konkrete sakene til domstolene.
Helse Førde HF har imidlertid, via Helse Vest RHF, påpekt at alle de aktuelle transportørene ved utgangen av 2020 leverte faktura med det som helseforetaket mener er korrekt beløp, og transportørene har fått utbetalt dette. Det medfører derfor ikke riktighet at alle utbetalinger etter 1. juni 2020 er stoppet. Enkelte transportører kan imidlertid mene at de har et utestående beløp knyttet til selve momsendringen.
Jeg vil avslutningsvis nevne et relevant forhold i sakens anledning. Dette for å bidra til å korrigere et mulig bilde av at enkelte helseforetak har til hensikt å "frarøve" persontransportnæringen et gode de er gitt.
I 2017 ble det innført en ordning med nøytral merverdiavgift for helseforetakene. Ordningen innebærer blant annet at helseforetakene blir kompensert for utgifter til merverdiavgift i driften av virksomheten, og den gjelder kjøp av (private) støttetjenester. Etter regelendringen i 2017 vil reduserte utgifter til merverdiavgift i helseforetakene medføre at de får lavere kompensasjon. Lavere momssats med tilsvarende lavere priser vil dermed ikke føre til at helseforetakene kommer ut bedre økonomisk. Tilsvarende vil lavere momssats og uendret pris medføre en økonomisk ulempe for helseforetakene.