Himanshu Gulati (FrP): Deler statsråden synet om at reduksjonen i merverdiavgiften på persontransport var ment å komme næringen til gode, og vil han bidra til en oppklaring rundt hvorvidt Pasientreiser (det offentlige) kan (og evt. bør la være å) kreve redusert pris fra transporttilbyderne med eksisterende kontrakter om pasienttransport med pris inklusiv merverdiavgift som følge av mva-reduksjonen (samt bidra til en lik praksis over hele landet)?
Begrunnelse
Stortinget har i forbindelse med pandemiens alvorlige konsekvenser for økonomien og næringslivet vedtatt å redusere den lave merverdiavgiftssatsen fra 12 til 6 prosent for en periode. Dette er momssatsen som gjelder for persontransport, og det ble i forbindelse med momsreduksjonen uttalt at den skulle komme næringene til gode.
Jeg er blitt kontaktet av drosjeeiere på Vestlandet (i tidligere Sogn og Fjordane) som har avtale om faste priser inklusiv merverdiavgift med Pasientreiser, hvor Pasientreiser har krevd å få prisene redusert på eksisterende kontrakter som følge av momsendringen. Aktøren har ikke etterkommet dette kravet og vist til at kontrakten er basert på priser inklusiv merverdiavgiften, samt at ble sendt signaler fra Stortinget om at momsendringene skulle komme næringene i vansker til gode. Resultatet er at samtlige utbetalinger fra Pasientreiser for denne og andre aktører som har nektet å godta kravet har vært stoppet fra 1. juni 2020. Det er snakk om store beløp for de næringsdrivende det gjelder.
Skatteetaten har i et svar på en henvendelsen fra aktøren også blant annet skrevet:
«…vil vi minne om at det i kontraktene er faste priser gitt av tilbyder, men også faste priser bestemt av kunde (Pasientreiser). Det er dermed ikkje vanskelig å finne paralleller til maksimalprisforskrifta som er fastsatt av styresmaktene der prisane ikkje er foranda etter mva. endringa.»
Det er kommet meg for øre at Pasientreiser i andre deler av landet ikke har kommet med lignende krav for å betale ut for transporttjenestene.