Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2740 (2020-2021)
Innlevert: 05.08.2021
Sendt: 05.08.2021
Besvart: 12.08.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan jeg be statsråden legge frem en oversikt over hva bompengeprisen vil bli pr. passering med de trafikktallene som ligger til grunn for prosjektet, samt hva prisen vil bli om den finansieres på samme måte som dagens bypakke (Håper også at svaret kan si noe om det vil bli økt eller redusert trafikk på den nye veien)?

Begrunnelse

Riksveg 36 mellom Porsgrunn og Skien er den mest trafikkerte delen av Rv 36. Det er en strekning hvor det har skjedd og skjer mange ulykker med personskader på denne veien. Dette er derfor en vei som FrP i mange år har kjempet for å løfte opp og komme i gang med. Det er derfor bra at veien nå er kommet inn i Nasjonal transportplan. For FrP burde arbeidet med veien vært startet opp snarest mulig og det burde vært fullfinansier med statlige midler. Men vi ser at regjeringspartiene sammen med blant opposisjonspartiene Ap og Sp har gått inn for at det bare er satt av et statlig bidrag på 200 millioner kroner i første seksårsperiode. Det betyr at det gjenstår 5,1 mrd. kroner for at veien skal være finansiert. Det legges opp til at veien skal finansieres med bompenger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I Nasjonal transportplan 2022 -2033 er ny riksvei 36 mellom Skjelsvik og Skyggestein prioritert med oppstart i første seksårsperiode, med statlige midler på om lag 200 mill. kr. For hele NTP-perioden er veien forutsatt finansiert med statlige midler på om lag 2,8 mrd. kr og om lag 2,5 mrd. kr i bompenger. At prosjektet ligger inne med oppstart i første periode i Nasjonal transportplan er en viktig milepæl. Neste oppgave er å gjøre prosjektet så godt som mulig. Lokale planmyndigheter må jobbe sammen med Statens vegvesen for å sikre at prosjektet når opp i prioriteringene, og kan realiseres så raskt som mulig.
Dagens vei går gjennom byområdene Skien og Porsgrunn med blandet trafikk og mange rundkjøringer og avkjørsler. Strekningen er den mest trafikkerte delen av rv 36, og det er et stort antall trafikkulykker med personskader på strekningen. Veien skal avlaste lokalveiene i Skien og Porsgrunn for gjennomgangstrafikk. En mer effektiv og trafikksikker forbindelse mellom E18 i Porsgrunn kommune og Skyggestein i Skien kommune, vil også bidra til en bedre forbindelse mellom E18 og E134.
Arbeid med kommunedelplan med konsekvensutredning for rv 36 Skjelsvik–Skyggestein pågår. Det planlegges for vedtatt kommunedelplan høsten 2023. Trasé, vegstandard, kobling til øvrig vegnett mm. utredes og besluttes i kommunedelplanen.
Kommunene Skien, Porsgrunn, Siljan og Bamble samt Vestfold og Telemark fylkeskommune har i april 2021 vedtatt å utrede fremtidige finansieringsmuligheter for en prosjektportefølje i en mulig ny bypakke Grenland. Utredningen omfatter også en mulig finansiering av ny rv 36 og et justert bomsystem.
Det er startet et arbeid med å gjennomføre transportmodellberegninger for flere alternative traséer. Alternativene vil i forskjellig grad påvirke trafikkstrømmene og avlaste deler av det eksisterende veinettet. Hvor mange som velger å kjøre ny rv 36 og hvor mange som velger å kjøre på det øvrige veinettet i Grenland vil variere mellom alternativene avhengig av trasevalg, vegstandard, koblinger til øvrig vegnett, takstnivå og valg i bypakken for bruk av restriktive tiltak for bil og for tilrettelegging for sykkel, gange og kollektivtrafikk. Valg av løsning for ny E18 mellom Langangen og Rugtvedt, vil også ha innvirkning på trafikken på ny rv 36. Kvalitetssikrede beregninger som kan belyse de fleste forhold rundt bompengefinansiering av rv 36 Skjelsvik–Skyggestein og en ny Bypakke Grenland vil etter planen foreligge våren 2022.
Redegjørelsen for status for planleggingsarbeidet for rv 36 Skjelsvik – Skyggestein og finansieringsanalysene innebærer at arbeidet med prosjektet må komme lengre før det er mulig å svare konkret på spørsmålet om takstnivå og trafikkfordeling i veinettet.