Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2748 (2020-2021)
Innlevert: 06.08.2021
Sendt: 06.08.2021
Besvart: 19.08.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hva var resultatet av forliket mellom staten og Akademiet, hva var kostnadene og antall arbeidstimer for staten (og innleide aktører) i forbindelse med tilsyn og rettssak og har staten inngått avtale med Akademiet om at perioden 2014-2021 er unntatt muligheter for tilsyn?

Begrunnelse

Staten har nylig inngått et forlik med privatskole-kjeden Akademiet, slik det framkommer av pressemelding fra Kunnskapsdepartementet (09.07.21).
Saken går tilbake til 2010 og 2011 etter et tilsyn av Akademiet-skolene og Bergen Private Gymnas.
Utdanningsdirektoratet mente etter tilsynet at privatskolene har handlet med selskaper som står skolene nær og foretatt skjulte overføringer av midler til eierne. Udir mente privatskolene brøt utbytteforbudet i perioden 2010-2014, og konkluderte med ulovlig profitt.
Skolene fikk krav om å betale tilbake statstilskudd som ble brukt i strid med privatskoleloven, der pengene ikke kom elevene til gode. Det opprinnelige kravet til de syv privatskolene var på 18,5 millioner kroner, men har blitt nedjustert i flere omganger.
Saken har gått flere runder i rettsvesenet helt siden 2015 og etter seks år er resultatet nå et forlik som holdes hemmelig for offentligheten.
Det framkommer av pressemeldingen at «forliket innebærer at eventuelle nye tilsyn med skolene i hovedsak vil rette seg mot forhold fremover i tid». Det er dermed usikkerhet om perioden 2014-2021 er unntatt tilsyn, noe som i tilfelle ville vært sterkt urovekkende.
Resultatet av forliket er en sak av stor offentlig interesse. Det er fellesskapets midler som har gått til tilskudd til privatskolene, som har blitt brukt i tilsyn og runder i rettsvesenet og til sist har blitt brukt i et forlik. Da er det også nødvendig med åpenhet for å sikre gode demokratiske prosesser.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Utdanningsdirektoratet åpnet i 2012 tilsyn med skolene i Akademiet-strukturen. Temaet for tilsynet var bruken av statstilskudd og skolepenger i den kontrollerte perioden (2011). Direktoratet fant at skolene gjennom handel med nærstående hadde pådratt seg kostnader som ikke kom elevene til gode. Tilsynet resulterte i krav om tilbakebetaling av tilskudd med totalt vel 12,5 mill. kroner fordelt på syv skoler som etter direktoratets vurdering var brukt i strid med friskoleloven § 6-3, som fastsetter at alle offentlige tilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode. Direktoratets vedtak ble påklaget til departementet, som i sin helhet opprettholdt vedtakene. Fire av skolene brakte departementets vedtak i klagesaker inn for domstolen. Søksmålet fra Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående skole AS førte ikke frem, og staten fikk fullt medhold, jf. dom fra Gulating lagmannsrett (LG-2016-166055). I søksmålet fra Akademiet Ålesund AS og Akademiet Drammen AS fikk staten medhold i de generelle rettslige spørsmålene, og dermed sakens mest prinsipielle sider, jf. dom fra Borgarting lagmannsrett (LB-2016-70621). Etter konkrete vurderinger ble de to vedtakene likevel kjent ugyldige på enkelte punkter. Som oppfølging av dommen traff departementet 21. januar 2019 nye vedtak angående de to skolene. I samsvar med premissene i dommen ble opprinnelige krav på enkelte punkter endret, mens kravene på andre punkter ble frafalt. Etter klage ble vedtakene bifalt ved kongelige resolusjoner av 7. juni 2019.
Direktoratet åpnet i 2015 tilsyn med skolenes økonomiforvaltning også i årene 2012-2014. Første del av dette tilsynet gjaldt Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående skole AS sin leie av skolelokaler fra nærstående selskap. Denne delen av tilsynet ble endelig avgjort ved departementets vedtak i klagesaker av 19. februar 2019 hvor direktoratets tilbakebetalingskrav på totalt rundt 21 mill. kroner ble stadfestet.
I 2020 varslet flere av Akademiet-skolene søksmål mot staten knyttet til en rekke elementer i sakskomplekset, herunder de kongelige resolusjonene av juni 2019. Det ble også varslet søksmål mot vedtak som er en del av tilsynet med årene 2012-2014.
Jeg vil understreke at direktoratets tilsyn med økonomiforvaltningen til skolene i Akademiet-strukturen, og etterfølgende domstolsbehandling, har medført viktige rettsavklaringer. Staten har gjennom prosessen fått medhold i sentrale rettslige spørsmål, som har bidratt til å styrke og presisere utbytteforbudet i friskoleloven § 6-3. Det langvarige tilsynet har samtidig krevet betydelige ressurser. Direktoratet har i perioden 2012-2021 brukt totalt om lag tolv årsverk til arbeid med Akademiet-tilsynet. I samme periode har direktoratet brukt om lag 1,2 millioner kroner til innleid økonomisk og juridisk bistand fra eksterne aktører i forbindelse med dette tilsynet. Departementet har i hele perioden benyttet anslagsvis ett til to årsverk til klagebehandling mv. som følge av tilsynet med Akademiet-skolene.
Staten ved departementet inngikk 8. juli 2021 forliksavtale med skolene i Akademiet-strukturen (27. mai 2021 ble det inngått en separat forliksavtale med Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående skole AS).
Jeg ser klare argumenter for den oppnådde forliksløsningen, og bygger dette på særlig to forhold. For det første de betydelige ressursene denne saken har krevd og potensielt ville kreve i årene fremover uten et forlik. For det andre det forhold at staten gjennom dommen i Borgarting lagmannsrett har vunnet frem med sin lovforståelse på alle sentrale punkter. Staten fikk blant annet medhold i at bestemmelsen i friskoleloven § 6-3 om at statstilskuddet og skolepengene i sin helhet skal komme elevene til gode, innebærer at tilsynsmyndigheten må kunne sammenligne innleie av arbeidskraft med ansettelse, og eventuelt overprøve skolenes vurdering av om den foretatte innleien er markedsmessig. Denne lovforståelsen er lagt til grunn i forvaltningspraksis, og konkretisert i departementets retningslinjer om friskolenes handel og vurdering av markedspris av 8. mai 2019.
Forliket med skolene som inngår i Akademiet-strukturen innebærer at alle forhold knyttet til gjennomført og/eller påbegynt tilsyn med skolenes økonomiforvaltning for perioden 2010-2014 er endelig avgjort. I forliket bekrefter skolene at de har innrettet seg etter regelverket om friskolenes økonomiforvaltning, herunder den rettsforståelsen som følger av Borgarting lagmannsretts dom av 4. september 2017 og departementets retningslinjer om friskolenes handel og vurdering av markedspris av 8. mai 2019.
Etter forliket forplikter Akademiet-skolene og deres eiere seg til å avstå fra å søke om godkjenning av nye skoler i en periode på atten måneder. I tillegg følger det av forliket at Akademiet må trekke tilbake flesteparten av de 25 søknadene om godkjenning av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler som er fremmet.
Det inngåtte forliket gjelder forhold som ligger langt tilbake i tid, og innebærer at eventuelle nye tilsyn med Akademiet-skolene i hovedsak vil rette seg mot forhold fremover i tid, dvs. fra 2020 og videre. Utgangspunktet er dermed at det ikke vil bli åpnet eller fullført nye tilsyn for årene frem til og med 2019. Dette vil likevel ikke være til hinder for at staten kan føre tilsyn og kreve tilbakebetaling av statstilskudd for årene 2015-2019 dersom det oppdages vesentlige nye forhold som er i strid med friskoleloven § 6-3.
Jeg kan opplyse om at forliksavtalen er et offentlig dokument, som det på vanlig måte kan kreves innsyn i etter reglene i offentlighetsloven.