Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2756 (2020-2021)
Innlevert: 07.08.2021
Sendt: 09.08.2021
Besvart: 16.08.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Synes justis- og beredskapsministeren at beredskapen er tilstrekkelig ivaretatt med kun en bro mellom Moss og Jeløy?

Begrunnelse

Over 12 000 personer bor på Jeløy, i tillegg er det en god del andre som arbeider og ferier der. I dag er Jeløy knyttet til Moss med en bro. Nylig opplevde man at en trailer stod fast i rundkjøringen, noe som stoppet trafikken i en periode. Hvis det hadde skjedd en større ulykke, brann, skade, terror etc. på Jeløy ville ambulanse, brann, politi og andre etater fått problemer med å kommet seg raskt ut på Jeløy.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Justis- og beredskapsdepartementet har det samordnede ansvaret for redningstjenesten, og stiller krav til innsatstid til brann- og redningsvesen og responstid til politiet. Helse- og omsorgsdepartementet stiller krav til ambulansetjenesten. Nødetatene planlegger sin innsats og tar høyde for sårbare punkter i sitt område, og skal være godt forberedt på å håndtere ulike situasjoner. Nødetatene har bevissthet knyttet til sin lokalisering, og har eksempelvis båter for å kompensere for manglende fremkommelighet på vei. Helse og politi har også helikoptre i ordinær beredskap.
Kommunene har eksempelvis en lovpålagt plikt til å sørge for å etablere og drifte et brann- og redningsvesen, alene eller i samarbeid med andre kommuner, som kan ivareta forebyggende og beredskapsmessige oppgaver på en effektiv og sikker måte. Kommunen skal med bakgrunn i risiko- og sårbarhetsanalyser sørge for at det er en sammenheng mellom uønskede hendelser og hvordan brann- og redningsvesenet er organisert, utrustet og bemannet. Dersom kommunen ikke aksepterer risikoen ved ev. utfordringer med en bro har den innenfor kommunal selvbestemmelse en rekke ulike alternativer, eksempelvis å forsterke egen beredskap, gjøre tiltak knyttet til ev. risikovirksomheter mv.
For kommuner som er avhengige av forsyninger og tjenester via transport på broer og i tunneler, er dette sårbare punkter som det er grunnleggende at kommunene kartlegger for å vurdere egen sårbarhet, og ved behov forebygger og styrker den nødvendige beredskapen rundt, jf. kommunal beredskapsplikt. Kommunene bør involvere fylkeskommuner og nødetater i utarbeidelsen av risiko- og sårbarhetsanalyser og i beredskapsplanleggingen, for å bidra til best mulige vurderinger knyttet til slike sårbarheter.
Med bakgrunn i ekstern kvalitetssikring KS1 fastsatte for øvrig Samferdselsdepartementet ved brev til Statens vegvesen 9. april 2021, hovedlinjer for kommunedelplanlegging av rv 19 gjennom Moss. Ekstern kvalitetssikrer tilrår i sin rapport fra KS1 at muligheten for å kunne etablere en ny bro fra Jeløya over Mossesundet utredes, dersom de utredede alternativene som skal være med i kommunedelplanen ikke er realiserbare eller ikke gir tilstrekkelig effekt. Samferdselsdepartementet valgte i sin beslutning å ikke følge opp kvalitetssikrers tilrådning gjennom departementets brev om hovedlinjer for planarbeidet. Eventuell ny bro over Mossesundet inngår derfor ikke i mandatet for kommunedelplanarbeidet.