Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2802 (2020-2021)
Innlevert: 13.08.2021
Sendt: 13.08.2021
Besvart: 20.08.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hvordan stiller statsråden seg til å automatisk godkjenne kjøretøy som er registrert i Nord-Amerika, Japan og Sør-Korea i Norge?

Begrunnelse

Ved import av kjøretøy fra Nord-Amerika, Japan og Sør-Korea må de i dag vises hos SVV på en veistasjon. Dette tar opp tid på veistasjonene og fordyrer prosessen med import. Kjøretøy som har vært registrert i disse landene er underlagt strenge regler for standard og kjøreegenskaper, og burde derfor kunne importeres og registreres til Norge uten å måtte vises enkeltvis på en veistasjon.
Vi vet også at det er stort trykk på veistasjonene til SVV og mener det er gode grunner til å se på mulighetene som er trygge og sikre for å redusere unødvendige oppgaver. Både for veistasjonene og brukerne av tjenestene ville det være positivt om biler fra Nord-Amerika, Japan og Sør-Korea kan automatisk godkjennes ved import til Norge.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Norge er gjennom EØS-avtalen forpliktet å følge EUs regler for godkjenning av kjøretøy.
For biler og tilhengere til biler gjelder direktiv 2007/46/EF. Utgangspunktet er at kjøretøy som tas i bruk i Norge skal være godkjent i henhold til europeiske krav. I direktivets artikkel 24 er det imidlertid gitt åpning for enkeltgodkjenning av nytt kjøretøy. Dette gjelder kjøretøy som aldri har vært registrert eller som på tidspunktet for søknad om godkjenning har vært registrert i mindre enn seks måneder, hvor man på enkelte kravområder aksepterer oppfyllelse av amerikanske og japanske krav, jf. forordning (EF) nr. 183/2011.
Jeg er usikker på hva som ligger i uttrykket "automatisk" i spørsmålet, men kan opplyse om at for kjøretøy som har vært registrert i seks måneder eller mer i annet land, har Norge allerede nasjonale forenklede særregler for kjøretøy som oppfyller krav til godkjenning i USA eller Canada, bilforskriften §§ 10a, 10b og 10c. Dette er basert på at Statens vegvesen har gjennomgått de nasjonale kravene der (Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) og Canadian Motor Vehicle Safety Standards (CMVSS)), og har funnet at disse er på et slikt nivå at de kan aksepteres ved bruktimport. De erfarte også at kravene til kjøretøy for bruk i de enkelte delstatene og provinsene kunne avvike svært mye fra de nasjonale kravene. Statens vegvesen vurderte derfor at ordningen med kontroll på utpekte trafikkstasjoner skulle videreføres fra den tidligere bestemmelsen. Regelverket for import av biler fra USA og Canada ble endret fra 1. juni 2017 etter en grundig utredning.
Bilorganisasjonen AMCAR har uttalt at ordningen med utpekte trafikkstasjoner sikrer likhet og forutsigbarhet uansett hvor i landet bilene kontrolleres.
Statens vegvesen kjenner ikke til bestemmelsene for godkjenning i Japan og Sør-Korea, og kan derfor ikke uttale seg om hvordan kravene til miljø og sikkerhet i disse landene er sammenliknet med de europeiske kravene.
Det er for øvrig et grunnleggende krav at alle kjøretøy som enkeltgodkjennes fremstilles fysisk for Statens vegvesen. Dette gjelder så vel nye som brukte kjøretøy. Ved enkeltgodkjenning foretas både identitetskontroll og kontroll av oppfyllelse av tekniske krav. Dette er viktig både av hensyn til trafikksikkerheten og for å avdekke mulig juks rundt identitet. For bruktimport er dette særlig viktig for å fange opp eventuelle ombygginger og avvik fra kravene som var gjeldende da kjøretøyet ble godkjent i et annet land.