Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:2804 (2020-2021)
Innlevert: 13.08.2021
Sendt: 16.08.2021
Besvart: 24.08.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): I lys av at faktisk.no finner at skattekuttene er «betydelig høyere» enn det som framgår av svar fra Finansministeren på skriftlig spørsmål 2150 fra Eigil Knutsen datert 12.5.2021, hvor store er egentlig skattekuttene (skatt og formuesskatt) til de rikeste 10, 1 og 0,1 prosentene i Norge i perioden 2013 – 2021 siden også disse skattekuttene da må være betydelig høyere enn det Finansdepartementet tidligere har sagt?

Begrunnelse

Viser til Finansdepartementets svar på skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen 2150 hvor Finansdepartementet er bedt om å svare på fordelingseffekt av skattepolitikk siste år, hvor de gir et svar som på et senere tidspunkt viser seg å være for lavt. Ber om riktige tall som sier noe om hvor store skattekuttene til landets rikeste faktisk har vært siste åtte år.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg legger til grunn at representanten Knutsen viser til artikkelen «’Vanlige folk’ har spart mer enn 1,8 kr per dag på regjeringens skattekutt» (Faktisk.no 13.08.2021), som er en faktasjekk av Hadia Tajiks påstand om at skattekuttene vanlige folk har fått, tilsvarer 1,80 kroner per dag. I denne artikkelen forklarer SSB-forsker Trine Engh Vattø hvorfor Arbeiderpartiet ikke kan regne slik det er gjort med utgangspunkt i SSBs beregninger av flerårige fordelingsvirkninger av regjeringens skattepolitikk. Denne forklaringen harmonerer med mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 2150 fra Eigil Knutsen. Jeg viser også til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 2638 fra Hadia Tajik.
Jeg ser ingen grunn til å stille spørsmål ved SSBs beregninger slik disse ble gjengitt i mine svar på skriftlig spørsmål nr. 2150 og nr. 2062 fra Eigil Knutsen. Gjennomsnittlig skattelettelse i ulike inntekts- og formuesintervaller i perioden 2013–2017 (2017-regler sammenlignet med 2013-regler) og perioden 2017–2021 (2021-regler sammenlignet med 2017-regler) fremgår av disse svarene. Men lettelsene i disse to periodene kan altså av faglige grunner ikke summeres, slik SSB-forskeren påpeker. Det er også faglige grunner til at SSB ikke gjennomfører én flerårig beregning som dekker hele åtteårsperioden 2013–2021.