Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2816 (2020-2021)
Innlevert: 15.08.2021
Sendt: 16.08.2021
Besvart: 23.08.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Ifølge politiet.no har 64 av politistasjonene åpne 1-2 dager i uka. 12 har ingen åpningstid. 47 tjenestesteder hadde per juli 0-2 ansatte, ifølge Brønnøysundregistrene.
Hvis poenget med nærpolitireformen var å få mer robuste tjenestesteder gjennom å legge ned 126 lensmannskontor i 2017, hvorfor har mer enn ⅓ av dagens politistasjoner knapt åpningstid eller ansatte?

Begrunnelse

Statsministeren sa i Adresseavisen den 30. juli: «Vi har lagt ned en del lensmannskontorer, ja, men det er altså sånn at mange av dem hadde kort åpningstid og det var lite tilstedeværelse».
I Oslo politidistrikt har Manglerud politistasjon, Sentrum politistasjon og Røyken og Hurum lensmannskontor stengt for publikum. I Finnmark politidistrikt er 11 av 17 politistasjoner og lensmannskontor kun åpent to dager i uka fra 10-14. I Sør-Øst politidistrikt er kun 7 av 27 politistasjoner og lensmannskontor åpent hver ukedag. 12 av lensmannskontorene har kun åpent en dag i uka. En kommune som Holmestrand med rundt 25 000 innbyggere har ingen politiansatte og et lensmannskontor som er åpent kun 6 timer i uka. Ingen av tjenestestedene i Sør-Øst politidistrikt har åpent etter kl. 14.30. I nærpolitireformen står det: «Tjenestestedene skal ha fleksible åpningstider som gjør det mulig å få utført tjenester hos politiet utenfor kontortid minst én dag i uken».
For å anmelde kriminalitet som vold, overgrep, datakriminalitet, svindel, trusler osv. må folk møte hos politiet fysisk. Bedrifter eller foreninger kan ikke anmelde kriminalitet på nett. Personer uten norsk elektronisk ID kan ikke anmelde noe på nett, personer med folkeregistret adresse i utlandet kan ikke anmelde noe på nett. Unge under 18 år kan ikke anmelde noe på nett og utenlandske statsborgere kan ikke anmelde noe på nett. Folk, bedriftseiere m.fl. må med andre ord oppsøke politiet for å anmelde mesteparten av straffbare forhold.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Under covid-19-pandemien har flere tjenesteder hatt redusert åpningstid for å redusere smitterisiko for politi og publikum. Politiet har brukt mye ressurser på å legge ut tjenester og informasjon på www.politiet.no, slik at publikum kan dekket sine behov uten å måtte oppsøke politiet fysisk.
De som ønsker eller trenger det, kan likevel kontakte politidistriktet for å avtale tid og sted for oppmøte. Dette gjelder selv om et tjenestested holder stengt i en periode eller har korte ordinære åpningstider.
Befolkningen forventer at politiet også er tilgjengelige på nett og i sosiale medier. Politiet har prioritert å utvikle flere digitale publikumstjenester under pandemien. I 2020 ble det inngitt 54 082 anmeldelser digitalt, noe som er en økning på 32 prosent fra 2019. Muligheten for å anmelde på nett utvikles videre, blant annet slik at næringslivet kan anmelde på samme måte.
Tall fra Brønnøysundregistrene om bemanningen på lensmannskontornivå gir ikke et riktig bilde av politikraften i den enkelte kommune. Disse tallene tar utgangspunkt i de faste arbeidsteder som de ansatte er registrert ved. Det kommer dermed ikke fram at ansatte som er registrert ved et fast arbeidsted i politiet i praksis utfører sitt arbeid i flere kommuner.