Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2851 (2020-2021)
Innlevert: 22.08.2021
Sendt: 23.08.2021
Besvart: 30.08.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Hvorfor brukes politiets nettpatrulje, som statsråden skriver, til tips og dialog om potensielt svært alvorlige lovbrudd som er retta mot barn og unge, når kommunikasjonsplattformen som brukes er eid av et privat selskap, dataene lagres utenfor politiets kontroll og bilder, videoer og personopplysninger som sendes politiet kan være svært sensitive og/eller føre til straffesak?

Begrunnelse

Politiets nettpatruljer bruker sosiale medier for å kommunisere med særlig barn og unge ifølge statsråd Mælands brev til Riksrevisjonen den 8. januar. Videre skriver statsråden: «Dette er viktige tiltak i regjeringens satsing på å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn og unge». Politi i andre land skriver eksplisitt at de ikke ønsker tips eller dialog om potensielle lovbrudd via sosiale medier da politiet ikke kan garantere for datasikkerheta og fordi sosiale medier forvalter og eier all aktivitet på deres plattformer. Statsråden skriver også brevet til Riksadvokaten:

«Jeg vil fremheve politiets forebyggende rolle og at politiet har etablert dialog med særlig barn og ungdom gjennom nettpatruljer og tilstedeværelse i sosiale medier. Dette er viktige tiltak i regjeringens satsing på å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn og unge, selv om det ligger utenfor hva denne rapporten har sett på».

Sosiale medier som Facebook lagrer blant anna brukerens IP-adresse og henter ut informasjon fra brukerens informasjonskapsler, som kjønn, aldersgruppe, hvilke nettsider brukeren har benytta osv. Hver aktivitet på sosiale medier blir automatisk disse plattformenes eiendom. Selv om politiet for eksempel får sensitiv personinformasjon, bilder eller videoer som politiet selv umiddelbart sletter, er dataene automatisk lagret. Dataene som brukerne skriver eller sender via sosiale medier blir bearbeida og sendt ut av Norge. Politiet har ikke kontroll på den informasjonen de mottar. Det framstår også som lite trolig at barn er klar over at politiet ikke kan garantere for datasikkerheta eller at det ikke finnes noen kontroll over den informasjonen som sendes til politiet via sosiale medier.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Politiets virksomhetsstrategi «Politiet mot 2025» har et mål om at politiet skal være tilstede i det digitale rom på en måte som gjør at innbyggerne opplever trygghet og har høy tillit til politiets arbeid også på den digitale arenaen. Politiets nettpatruljer er en del av dette. For å nå barn og unge må politiet være tilstede på de plattformer som denne gruppen bruker. Det er viktig for å være tilgjengelig og for å bygge tillit.
Politidirektoratet har opplyst at politiets egen tipsløsning nylig er oppdatert med en ny og forbedret teknisk løsning for å effektivisere og forenkle dagens tipshåndtering i politiet, styrke informasjonssikkerheten og ivareta krav til arkivering av tips. Det kan likevel forekomme at tips også mottas av politiets nettpatruljer og det vises til at nettpatruljene er opplært til å søke å unngå å ta imot sensitiv informasjon på kanaler eid av private aktører. Dersom en samtale likevel blir av sensitiv art, byttes plattform for videre kommunikasjon, for eksempel ved at vedkommende blir ringt opp.
Politiet må i sin kommunikasjon med innbyggerne hele tiden fortløpende vurdere informasjonen både på nett og ved andre kommunikasjonsformer. Dette gjelder særlig dersom informasjonen utløser handlingsplikt pga. fare for liv og helse. Det tilstrebes uansett å sikre en videre dialog som ivaretar personvernet.
Politidirektoratet viser også til at Kripos er i gang med å utvikle en chattløsning for nettpatruljene, nettopp for å kunne tilby en chattekanal der politiet selv eier all informasjon. Denne skal etter planen lanseres i løpet av 2021.
For øvrig viser jeg til regjeringens «Nasjonal strategi for digital sikkerhet» (2019) som vektlegger arbeidet å sikre trygg bruk av digitale tjenester.