Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2927 (2020-2021)
Innlevert: 01.09.2021
Sendt: 01.09.2021
Besvart: 07.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva gjør statsråden for å forsikre seg om at det blir gjennomført nødvendige kontroller med aktørene i taxibransjen, for å sikre arbeidsvilkårene for de som jobber i bransjen, at de tilfredsstiller kravene stilt i loven og at det er konkurranse på like vilkår?

Begrunnelse

Fremskrittspartiet var er av pådriverne for taxireformen som ble satt ut i live høsten 2020. Den var nødvendig for å rydde opp i en dysfunksjonell bransje som var preget av stigende priser, færre kunder og mer misfornøyde kunder. Tilbudet fungerte ikke lenger med den gamle og utdaterte løyveordningen.
Liberaliseringen både var og er viktig for FrP, men vi var også opptatt av at vilkårene for aktørene i bransjen skulle hensyntas. Det måtte fortsatt være god kontroll med de som kjører taxi og tiltak for å sikre konkurranse på like vilkår innad i bransjen. Reformen har snart fått virke i ett år og jeg er interessert i å få en oversikt over hvilke tiltak som er gjort fra statsrådens side for å sikre dette.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er opptatt av å sikre gode forhold for aktørene i drosjenæringen, og legge til rette for at de som driver seriøs drosjevirksomhet skal oppleve at det er ryddige vilkår i næringen.
Jeg har i møter med drosjenæringen merket meg at aktører som driver seriøst, både etablerte og nye, er opptatt av at myndighetene fører god kontroll med næringen. God kontroll bidrar til å sikre konkurranse på like vilkår og legge best mulig til rette for de som ønsker å utøve drosjevirksomhet på seriøst grunnlag.
Etter endringene i drosjereguleringen, som trådte i kraft 1. november 2020, er tildelingen av drosjeløyver basert utelukkende på objektive kriterier som er like for alle. Fylkeskommunene, som løyvemyndighet, kan kalle tilbake løyver hvis kravene for å drive virksomheten ikke er oppfylt, eller løyvehaver ikke retter seg etter forskrifter og vilkår som gjelder for å drive virksomheten.
Statens vegvesen og politiet fører kontroll med drosjevirksomhet etter yrkestransportloven. Justervesenet og skattemyndighetene fører kontroll med drosjevirksomhet innenfor sine ansvarsområder.
Jeg har selv deltatt på drosjekontroll sammen med Statens vegvesen, og kan forsikre at dette er et område som vil prioriteres fremover. Det fremgår bl.a. av tildelingsbrevet til Statens vegvesen for 2021, at det er viktig å prioritere kontroll med drosjenæringen, herunder at aktørene har nødvendige tillatelser og at kravene for drosjevirksomhet for øvrig er oppfylt.
Kontroll med drosjenæringen har imidlertid vært utfordrende for Statens vegvesen på grunn av smittetrykket som har vært i deler av landet. Dette har medført lavere aktivitet på kontrollsiden enn opprinnelig planlagt. Med stadig flere fullvaksinerte i befolkningen og redusert risiko i kontrollsammenheng knyttet til korona, planlegger Statens vegvesen betydelig flere kontroller fremover.
Statens vegvesen har nettopp hatt på høring et forslag om å innføre gebyr for visse overtredelser av yrkestransportlovgivningen. Forslaget omfatter bl.a. overtredelsesgebyr ved manglende løyve, og når løyvehaver ikke har med løyvedokument under kjøring. Jeg vil fortløpende vurdere behovet for å innføre gebyr for andre overtredelser av drosjereguleringen. Statens vegvesen har også sendt på høring forslag til endring i yrkestransportloven som skal legge til rette for styrket kontroll, herunder mulighet for å drive foretakskontroll med løyvehaver. Dersom disse hjemlene blir vedtatt vil det bidra til å styrke oppfølgingen av drosjenæringen.
Det er i forbindelse med endringene i drosjereguleringen ikke lagt opp til endringer i regelverk om arbeidsvilkår. For ansatte sjåfører gjelder det alminnelige rammeverket for arbeidsforhold som følger av arbeidsmiljøloven.