Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2928 (2020-2021)
Innlevert: 01.09.2021
Sendt: 02.09.2021
Besvart: 07.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren sørge for at det i statsbudsjettet for 2022 settes av tilstrekkelig midler til å videreføre ordningen med bomfritak på gamle E6 og gamle Rv3/25, eller vil ministeren passivt sitte og vente på at FrP fremmer krav om fortsatt bomfritak?

Begrunnelse

I den såkalte Granavoldplattformen fikk FrP gjennomslag for at det ikke skal være bom på sideveiene. Dette var en viktig seier for bilistene, næringslivet, lokalsamfunn og ikke minst FrP.
I august 2019 sendte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale instruks til Vegdirektoratet om at de bla skulle se på muligheten for å fjerne bompengene på gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal og gamle Rv3/25 mellom Elverum og Løten. Resultatet av oppdraget viste at det var mulig å fjerne bommene. Et årlig statlig bidrag på ca. 45 millioner er tilstrekkelig for å finansiere bomfritak på gamle E6 og ca. 90 millioner til Rv3/25 for å fjerne bommen på gamlevegen og halvere prisen på den nye motorveien.
I løpet av sommeren og høsten 2020 hadde vi i Frp og jeg en god dialog med politisk ledelse i samferdselsdepartementet ved statssekretær Ingelin Noresjø og samferdselsminister Knut Arild Hareide om saken og FrP fikk gjennomslag for dagens løsning. Nemlig bomfritak på gamle E6 og gamle Rv3/25 og halv pris på nye Rv 3/25. Dette var en viktig seier, men dessverre fikk vi ikke flertall for å gjennomføre et permanent bomfritak på sideveiene. Om regjeringen ikke setter av penger i statsbudsjettet for 2022, så vil bommene på sideveiene skrus på igjen. Det vil være meget uheldig både for bilistene, næringslivet og ikke minst lokalbefolkningen som bor langs lokalvegene mellom Hamar og Brumunddal. Flere boligområder fikk en helt uholdbar økning i trafikken og barn fikk utrygg skolevei, da det ble bommer på sideveiene.
Jeg kjenner ikke til trafikktallene for E6, men for Rv3/25 er trafikktallene meget positive. I all hovedsak kjører bilistene på den nye sikre og trygge motorveien, selv om det er gratis på gamlevegen. ÅDT tallene nå har vært på ca. 12 500 på nyvegen og 2 500 på gamlevegen. Dette tilsier at dagens ordning med bomfritak og halv pris i all hovedsak fungerer etter intensjonen og at det ikke er noen grunn til å reversere den.
Vi i FrP vant kampen en gang og når Stortinget samles igjen til høsten er vi klare for en ny kamp for bomfrie sideveier.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen styrer i tråd med Granavolden-plattformen og rammene i veiutbyggingsprosjektene som er vedtatt i Stortinget. Av Granavolden-plattformen kapittel 14 fremgår det "at bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet". Når prosjektene E6 Kolomoen – Moelv og rv 3/ rv 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet i sin tid ble vedtatt, var det med et bompengeopplegg som forutsatte bom på sidevei, noe lokale myndigheter også sluttet seg til.
I Prop. 1 S (2020-2021) ble det satt av til sammen 296 mill. kr. for prosjektet rv 3 / rv 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet under kap. 1320, post 73. Gjennom budsjettforliket ble 83 mill. kr av disse midlene satt av til å sikre en videre utsettelse av innkrevingen fra bom på sidevei i ett år og 213 mill. til å redusere bompenger. I Innst. 13 S (2020-2021) s. 34 ba komiteen i flertallsmerknad regjeringen om å gjennomføre et prøveprosjekt på strekningen rv 3/ rv 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet med halv takst på hovedvei og fritak i bomstasjon på sidevei. Prøveordningens varighet ble i første omgang satt til 18 måneder. Etter aksept fra Innlandet Fylkeskommune ble en slik prøveordning innført 19. februar 2021.
Statens vegvesen skal evaluere prøveordningen. I den sammenheng skal Statens vegvesen vurdere om midlene som er satt av til prosjektet i 2021 gir økonomisk handlingsrom til å forlenge varigheten av prøveordningen utover 18 måneder. Det er midlene som er bevilget i 2021 som vil sette de ytre rammene for prøveordningens varighet. Departementet har hatt dialog med Statens vegvesen om evalueringen som er planlagt gjennomført sommeren 2022. Når resultatene fra denne evalueringen foreligger vil det være grunnlag for å vurdere saken på nytt.