Himanshu Gulati (FrP): I lys av e-posten jeg referer til fra en norsk bank til en borger datert 1. september, vil regjeringen likevel følge opp min tidligere anmodning om å informere bankene raskt ((gjennom f.eks. Finanstilsynet, Finans Norge eller på annen egnet måte) om at forsøk på lovlige spill hos utenlandske pengespillselskap ikke gir grunnlag for eller plikt til å avslutte kundeforhold, og at betalingsformidlingsforbudet kun innebærer påbud om stans av konkrete transaksjoner og ikke et krav fra finansmyndighetene om krav til videre oppfølging med eventuell avslutning av kundeforholdet (ref. tidligere svar fra flere statsråder, som vist til nedenfor)?
Begrunnelse
Jeg viser til svar fra justisministeren på mitt spørsmål datert 25. mai:
"Jeg er ikke kjent med lovbestemmelser som uttrykkelig pålegger norske banker å avslutte kundeforholdet alene av den grunn at kunden forsøker å benytte sitt betalingskort eller sin konto til å spille hos utenlandske spillselskaper."
Jeg fulgte opp med et spørsmål til finansministeren hvor jeg spurte om regjeringen vil sørge for at bankene raskt (gjennom f.eks. Finanstilsynet, Finans Norge eller på annen egnet måte) ble informert om dette, ettersom jeg var kjent med flere tilfeller hvor banker nettopp truet med eller faktisk avsluttet kundeforholdet til kunder (med medfølgende store konsekvenser for de det gjaldt) på grunn av pengespill hos utenlandske selskaper.
I svaret fra regjeringen, som kom fra kulturminister Abid Raja, virket det som at regjeringen ikke ville følge opp med en informering/presisering til bankene, og Raja skrev blant annet at norske banker er aktører med god kunnskap om betalingsformidlingsforbudets innhold og hva det innebærer.
Så sent som den 1. september i år mottok en norsk borger en e-post fra sin bank med følgende innhold:
«Hei. Aktivitet på din konto viser at du deltar i pengespill som er registrert i utlandet. Du som person gjør ikke noe ulovlig med dette. Men vi som bank (gjelder alle norske banker) har ikke lov til å formidle denne type transaksjoner, verken via konto eller kort. Dette er i henhold til gjeldende regelverk (se vedlagte informasjon fra Lotteritilsynet/Økokrim). På grunnlag av dette ber vi om at denne aktiviteten opphører umiddelbart. Hvis ikke spill-aktiviteten opphører, så må vi dessverre sperre din konto/ditt kort.»
Denne eposten viser hvordan flere lovlydige norske borgere fortsetter å bli truet med eller får sine kontoer nedstengt som følge av en lovlig adferd fra innbyggeren som bankene ikke er pliktige til å følge opp med en nedstenging av kundeforhold til banken, til tross for de klargjøringer som er kommet etter mine serier med spørsmål om tematikken. Det er grunn til å tro at bankene føler på et press eller en forventing fra myndighetene om slik oppfølging, og derfor er en presisering (som anmodet om i mitt spørsmål datert 30. juni i år) nødvendig.