Silje Hjemdal (FrP): Hva mener statsråden at NAV kan gjøre i tilfeller der bruker er gitt feil rådgivning som slår uheldig ut for rettigheter i SPK, og vet statsråden om det er mange som er rammet av slike uhell?
Begrunnelse
Spørsmålsstiller er blitt gjort oppmerksom på at enkeltmennesker har mistet retten til uførepensjon etter overgangsreglene i SPK grunnet lite eller dårlig veiledning hos NAV og SPK.
Eksempelvis gjelder dette et tilfelle der man søkte om AAP etter anbefaling fra NAV når sykepenger gikk ut.
I dette tilfellet gjør en utbetaling på rundt 8 000 kr at vedkommende at vedkommende ikke kommer over på nytt regelverk i SPK, noe som vil innebære at vedkommende mister ca. 23 000 kr hvert år.
Det kan fremstå som at det her har vært en uklarhet eller misforståelse i forholdet mellom Nav-ytelser og SPK-regler som slår uheldig ut. At en enkelt utbetaling på bakgrunn av en anbefaling fra NAV kan få så store konsekvenser for mennesker skjønner jeg oppleves som frustrerende.
Slik jeg har forstått saken hjelper det ikke å be om en evt. omgjøring (klage på) av vedtaket om AAP, eller å betale tilbake slik at man kommer inn under riktig regelverk. Dette skulle man tro at også NAV så at klart var til gunst for bruker.
Når vedtak evt. ikke omgjøres har man ikke rett til å klage da det er en prosessuell beslutning.
Man kan selvsagt klage dette inn for sivilombudsmannen eller domstolene men det er ofte resurskrevende og ikke minst kostbart.