Lars Haltbrekken (SV): Stortinget har flere ganger slått fast følgende mål: “I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.” I den nye regjeringsplattformen står det: “Gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy.”
Hvordan skal regjeringen gå fram for å svekke Stortingets mål, slik de foreslår?
Begrunnelse
Det er stor forskjell på å ha et mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp og at kun nye personbiler skal være fossilfrie. Fossilfritt innebærer at man kan bruke biodrivstoff, som ikke er en 0-utslippskilde. Biodrivstoff kan produseres på svært skadelige måter for miljøet. Det er dessuten vanskelig å kontrollere om en bil går på fossilt drivstoff eller biodrivstoff. I tillegg er målene for lette varebiler fjernet.
Historien om dette nullutslippsmålet startet med behandlingen av stortingsmelding “Kraft til endring” våren 2016. Der gjorde man følgende enstemmige anmodningsvedtak:
«Stortinget ber regjeringen i forslaget til Nasjonal transportplan for 2018–2029 fastsette måltall for antall lav- og nullutslippskjøretøy, herunder personbiler, varebiler, busser og tunge kjøretøy i 2025 som følger vedtatte klimamål og det teknologiske potensialet fra fagetatene.»
Dette viste til at fagetatene Statens Vegvesen og Miljødirektoratet hadde forslått en rekke måltall for det pågående arbeidet med Nasjonal transportplan.
Regjeringen fulgte opp våren 2017 i Nasjonal transportplan 2018–2029:
«Regjeringen vil bl.a. legge til rette for at det skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil og legger til grunn at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025. (…) Regjeringen vil: (…)
– Legge til grunn følgende måltall for nullutslippskjøretøy i 2025:
• Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
• Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass».
Stortinget sluttet seg til 2025-målet da de behandlet NTP våren 2017 (enstemmig komite):
«Komiteen viser til at Stortinget har bedt regjeringen legge måltall for kjøretøyparken til grunn i NTP, og at følgende måltall er foreslått:
– I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.
– I 2025 skal alle nye bybusser være nullutslippskjøretøy, eller bruke biogass.»
2025-målet ble på nytt bekrefta på nytt i siste NTP våren 2021. I den siste Nasjonale transportplanen står det:
«Måltallene fra Nasjonal transportplan 2018– 2029 videreføres:
– nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025
– nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025.»
I innstillingen til Nasjonal transportplan viser alle partiene til dette målet, med unntak av Frp.