Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:58 (2021-2022)
Innlevert: 16.10.2021
Sendt: 18.10.2021
Besvart: 25.10.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at intensjonen i gjeldende Handlingsprogram om en god og trygg sykkeltrasé langs rv.19 i Moss gjennomføres?

Begrunnelse

Statens vegvesen har sendt et notat til Moss kommune som omhandler sykkeltiltaket mellom Tigerplassen og Moss sentrum. Statens vegvesen har vurdert det som nødvendig å se på alternative løsninger for sykkeltraséen som er regulert langs rv. 19. Bakgrunnen for dette er at kostnadsoverslaget for tilrettelegging langs innfartsveien har mer enn doblet seg i forhold til kostnadsoverslaget (110 mill.) i gjeldende Handlingsprogram (2018-2023).
Nå tilbyr Statens vegvesen Moss kommune 20 millioner for å bygge en alternativ sykkelvei. Samtidig stilles det betingelser som synes svært merkelige.
I en saksfremstilling i Moss kommune, til møte i utvalget for landbruk, samferdsel, natur og miljø i oktober kan man lese:

«Statens vegvesen stiller en rekke vilkår for et tilskudd til oppgradering av den alternative traséen som skal gå fra Tigerplassen, langs Osloveien og til eksisterende gang/sykkelkulvert under rv. 19. Det presiseres at det kun gis tilskudd til tiltak langs denne traséen. Moss kommune finner det bemerkelsesverdig at det ikke er utredet for eventuelt andre traséer, ei heller har kommunen blitt involvert i avgjørelsen av anbefalt løsning eller vilkår som fremkommer av dette notatet. Videre stilles det krav om at tiltak som ikke krever reguleringsplan må igangsettes innen 2022, og tiltak som krever reguleringsplan må igangsettes innen 2023. Statens vegvesen stiller ikke med planressurser eller annen involvering. Hvis kommunen skulle ønske bistand fra Statens vegvesen, blir dette avregnet mot det økonomiske tilskuddet. Tilskuddet lyder på kr 20 mill. Notatet gjør ikke rede for bakgrunnen til denne summen.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser overfor meg at det er flere grunner til at det vurderes alternative løsninger for sykkeltiltak mellom Tigerplassen og Moss sentrum. Dels at oppdaterte kostnadsoverslag viser at den opprinnelige løsningen vil bli vesentlig dyrere enn tidligere antatt. I tillegg viser etaten til at Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utrede et 0+ alternativ (eksisterende trase med noen tiltak) som et av fire alternativ i kommunedelplan for ny rv. 19. Store investeringer i dagens rv. 19-trasé kan etter etatens vurdering derfor ikke forsvares før det er tatt beslutning om hvor rv. 19 skal gå i fremtiden. Etaten viser også til at det vil være utfordrende for trafikkavviklingen i Moss med byggeprosjekter langs rv. 19 i anleggsfasen til Bane NOR for utbyggingen av prosjektet Sandbukta – Moss – Såstad. Rv. 19 er sammen med fv. 119, omkjøringsvei for E6 ved hendelser mellom Patterød og Årvollkrysset. Statens vegvesen mener det derfor er viktig at god trafikkavvikling opprettholdes på denne strekningen.
Statens vegvesen understreker at etaten har hatt et tett samarbeid med Moss kommune om alternative traséer og løsninger, både i Sykkelgruppen og de øvrige gruppene i Miljøløftet Moss, samt i egne møter med kommunen. Målet har vært å finne alternative løsninger, som dekker behovet for parallell sykkelvei til E6 og som kan imøtekomme behovene til transportsyklistene både til og gjennom Moss sentrum. Det er her lagt stor vekt på å bygge opp under strategien for hovedsykkelnettet i Moss, inkludert nylig planlagte og utbygde sykkeltiltak. For å sikre en fremdrift som muliggjør utløsning av midlene og dermed realisering av tiltaket, er det lagt vekt på å finne løsninger innenfor arealer regulert til samferdselsformål og til en kostnad innenfor bevilget ramme. På bakgrunn av dette er det anbefalt sykkeltiltak i en trasé fra Tigerplassen gjennom Osloveien og sørover i Kongens gate, over Vincent Buddes plass, videre i Skoggata og opp Svaebakken til kulverten under rv. 19. Løsningen med denne traséen vil etter Statens vegvesens vurdering gjøre at rute 4 i hovednett for sykkel i Moss og nasjonal sykkelrute 7 får en bedre og sammenhengende standard gjennom Moss, noe løsningen via rv. 19 ikke vil gi.
Jeg finner det derfor ikke naturlig å skulle gripe inn i det pågående arbeidet i denne saken.