Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:83 (2021-2022) Innlevert: 20.10.2021 Sendt: 20.10.2021 Besvart: 27.10.2021 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): På P4 kunne vi nylig høre at det i 20 norske kommuner ikke er mulig å ta ut kontanter, da verken minibank, bank i butikk eller bankfilial er tilgjengelig i disse kommunene. Til sammenligning hadde samtlige kommuner et slikt tilbud i 2018. Hva er statsrådens plan for å få kontanttjenestene tilbake til vanlige folk i hele landet vi er så glad i?
Trygve Slagsvold Vedum: Kontanter er et viktig betalings- og verdioppbevaringsmiddel for mange. Det er fortsatt mange som ønsker å bruke kontanter i ulike situasjoner. Derfor mener jeg at det er av stor betydning at publikum har tilgang til kontanttjenester i hele landet. De fleste betalingene i Norge skjer imidlertid i dag med elektroniske løsninger som betalingskort, mobilbetaling og nettbank. Andelen kontantbetalinger er lav i Norge, også sammenlignet med andre land. Ifølge undersøkelser fra Norges Bank ble ca. 3 prosent av betalinger gjort med kontanter våren 2021. I takt med at kontantbruken har falt, har bankene gradvis nedskalert kontanttilbudet over mange år. Bankene har etter finansforetaksloven § 16-4 plikt til å motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter i samsvar med kundenes forventinger og behov. Det er i utgangspunktet opp til bankene selv å innrette seg slik at de oppfyller plikten, men Finansdepartementet kan fastsette nærmere regler i forskrift. I 2018 ble det fastsatt forskriftsregler om at bankene skal ha beredskap for økt etterspørsel etter kontanter. I 2019 etablerte bankene et felles rammeverk for innskudd og uttak av kontanter i butikker. De fleste bankene deltar også i en slik fellesløsning i regi av Vipps, kalt «Kontanttjenester i butikk». Løsningen brukes av over 90 banker og er tilgjengelig i de fleste av NorgesGruppens butikker over hele landet.På oppdrag fra Finansdepartementet kartla Finanstilsynet og Norges Bank i 2018 og 2020 bankenes samlede tilbud av kontanttjenester. Kartleggingen i 2020 viste at antall filialer som tilbyr kontanttjenester, samt antall minibanker og innskuddsautomater, var redusert siden 2018. I tillegg var også antall nattsafer redusert. I flere kommuner hadde ikke bankene noe kontanttjenestetilbud, utover eventuelle muligheter for kontantuttak ved varekjøp. Kartleggingen fra 2020 viste også at det var flere banker som fremholdt at de ikke hadde noe ansvar for å bidra til et godt samlet kontanttilbud.Som en oppfølging av den siste kartleggingen har Finansdepartementet nå på høring et utkast til forskrift som klargjør at det er den enkelte bank som må sørge for at kundene har mulighet til å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester. Bankene vil dermed kunne oppfylle en slik plikt f.eks. ved å delta i en fellesløsning som Vipps’ «Kontanttjenester i butikk»-tjeneste. Det forutsetter imidlertid at fellesløsningen er god nok. Det er ikke alle kommuner som er dekket av «Kontanttjenester i butikk»-tjenesten i dag, men jeg merker meg at Vipps regner med at det blir flere butikker med i tjenesten etter hvert. Jo bedre løsninger bankene selv etablerer, jo mindre er behovet for å regulere også omfanget av kontanttilbudet.