Kathy Lie (SV): Hva vil statsråden gjøre for å hindre at strømsalgselskapene driver med villedende markedsføring og urimelige avtalevilkår til sine kunder, og vil statsråden vurdere strengere sanksjoner mot disse strømsalgselskapene?
Begrunnelse
Medieoppslag har vist at mange strømsalgselskap markedsfører tilleggstjenester med «pristak» og «garantipris». Men når strømprisene har økt så har selskapene endret pristaket og garantien, og informasjonen til forbruker har vært mangelfull. Det har også vært eksempler der strømsalgselskaper har kastet ut forbrukere fra rimelige fastprisavtaler når strømprisen har økt.
I Hurdalsplattformen skriver Regjeringen at de vil styrke forbrukernes rettigheter som en av flere kraftfulle tiltak for å redusere høye strømkostnader. Det er naturlig at statsråden klargjør om regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak i forbindelse med Innst. 394 S (2020–2021), der et enstemmig Storting anbefalte forenklinger i strømmarkedet til det beste for forbrukerne, og om regjeringen vil stille seg positiv til ytterligere markedsreguleringer for å bedre strømkundenes situasjon.
Den økte strømprisen har gjort svakhetene i det norske strømsalgsmarkedet ekstra tydelig. Markedet har store svakheter. Selv om den offentlige debatten i hovedsak har handlet om høye strømpriser, kraftproduksjon og eksport er selve strømmarkedet et svært viktig område for Stortinget å følge med på.
Forbrukerrådet har over tid satt søkelys på manglende forbrukerinformasjon i strømmarkedet. En undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet har vist at fire av ti forbrukere sier at de opplever å ha blitt lurt når de kjøpte strøm. Det svekker tilliten til et viktig forbrukermarked knyttet til en vare det ikke er kvalitetsforskjeller på, da strøm er strøm uavhengig av hvem som leverer den.