Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:136 (2021-2022)
Innlevert: 25.10.2021
Sendt: 25.10.2021
Besvart: 01.11.2021 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Hva vil statsråden gjøre for å hindre at strømsalgselskapene driver med villedende markedsføring og urimelige avtalevilkår til sine kunder, og vil statsråden vurdere strengere sanksjoner mot disse strømsalgselskapene?

Begrunnelse

Medieoppslag har vist at mange strømsalgselskap markedsfører tilleggstjenester med «pristak» og «garantipris». Men når strømprisene har økt så har selskapene endret pristaket og garantien, og informasjonen til forbruker har vært mangelfull. Det har også vært eksempler der strømsalgselskaper har kastet ut forbrukere fra rimelige fastprisavtaler når strømprisen har økt.
I Hurdalsplattformen skriver Regjeringen at de vil styrke forbrukernes rettigheter som en av flere kraftfulle tiltak for å redusere høye strømkostnader. Det er naturlig at statsråden klargjør om regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak i forbindelse med Innst. 394 S (2020–2021), der et enstemmig Storting anbefalte forenklinger i strømmarkedet til det beste for forbrukerne, og om regjeringen vil stille seg positiv til ytterligere markedsreguleringer for å bedre strømkundenes situasjon.
Den økte strømprisen har gjort svakhetene i det norske strømsalgsmarkedet ekstra tydelig. Markedet har store svakheter. Selv om den offentlige debatten i hovedsak har handlet om høye strømpriser, kraftproduksjon og eksport er selve strømmarkedet et svært viktig område for Stortinget å følge med på.
Forbrukerrådet har over tid satt søkelys på manglende forbrukerinformasjon i strømmarkedet. En undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet har vist at fire av ti forbrukere sier at de opplever å ha blitt lurt når de kjøpte strøm. Det svekker tilliten til et viktig forbrukermarked knyttet til en vare det ikke er kvalitetsforskjeller på, da strøm er strøm uavhengig av hvem som leverer den.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Representanten peikar i spørsmålet sitt på nokre viktige problemstillingar som er knytte til uheldig praksis blant ein del straumselskap. Som forbrukarminister vil eg arbeide for å sikre ein ryddig straummarknad med effektiv priskonkurranse som kjem forbrukarane til gode. Straum er noko alle må ha, og det er ikkje bra at mange føler seg lurte av straumselskapa dei handlar med.
Oppgåva med å føre tilsyn med marknadsføring og avtalevilkår i straummarknaden ligg til Forbrukartilsynet. Tilsynet har i 2021 mellom anna kravt endringar i avtalevilkår og slått ned på marknadsføringa til fleire straumselskap. Eg vil sørgje for at Forbrukartilsynet prioriterer tilsyn med straummarknaden i 2022.
I Hurdalsplattforma skriv regjeringa at å styrkje forbrukarrettar er eit av fleire tiltak som skal prioriterast i arbeidet med kraftmarknadspolitikken. Forbrukartilsynet har saman med Reguleringsmyndigheita for energi vurdert og fremja forslag til tiltak som kan sikre ein meir velfungerande sluttbrukarmarknad for straum. Barne- og familiedepartementet og Olje- og energidepartementet går no gjennom forslaga frå tilsyna og vil føreslå naudsynte endringar. Målet med tiltaka vil vere å gjere det enklare å vere forbrukar i marknaden for straum.
Forbrukarrådet har òg ei viktig rolle for å gjere det enklare å vere forbrukar i straummarknaden. Forbrukarrådet forvaltar straumprisoversikta www.strømpris.no. Straumselskapa er pliktige til å rapportere alle avtalene sine til Forbrukarrådet, slik at rådet kan lage ei oversikt og hjelpe forbrukarane med å velje ei straumavtale.
Som representanten skriv, har Stortinget engasjert seg i straumsaka og fatta tre oppmodingsvedtak i samband med handsaminga av Innst. 394 S (2020-2021). Eg vil sjølvsagt følgje opp vedtaka, og meiner det er bra at regjeringa og Stortinget er samstemte om at det er naudsynt å styrkje stillinga til forbrukarane i straummarknaden.