Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:149 (2021-2022)
Innlevert: 26.10.2021
Sendt: 27.10.2021
Besvart: 03.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Vil samferdselsministeren ta initiativ til dialog med svenske myndigheter om muligheten for å utvikle en høyhastighetsbane mellom Oslo og Gøteborg?

Begrunnelse

Østfold er porten til Europa for landbasert transport av folk og gods. Mens E6 har blitt bygget ut til firefelts motorvei de siste årene, ligger jernbanen gjennom Østfoldbyene omtrent der den lå da banen åpnet i 1879. Motorveien har gitt veibasert transport av folk og gods et konkurransefortrinn i møte med jernbanen. Nye planer om utbygging av E18, E16 og E6 i og rundt Oslo vil ytterligere forsterke denne utviklingen.
Utbygging av Follobanen og Østfoldbanen gjennom Intercity-satsingen er i gang, og vil på sikt gi et hyppigere og mer stabilt togtilbud til pendlere i Østfoldbyene. Men “omveiene” gjennom Moss, Fredrikstad og Sarpsborg gir liten reisetidsgevinst for frakt av folk og gods videre mot Sverige og kontinentet, og konkurrerer dårlig mot raskere tungtransport på E6. En høyhastighetsbane vil kunne gi stor overføring av reisende fra fly til tog, bidra til utvikling av megaregionen Oslo - Gøteborg - København - Hamburg, gi et forsterket tilbud til pendlerne og mer gods på jernbane. Ulike planer for et høyhastighetstilbud mellom Norge og kontinentet har derfor vært lansert opp gjennom årene. Et av de aktuelle initiativene er et svensk-norsk kommune-konsortium som jobber for bygging av Skagerakbanen. Skagerakbanen er tenkt å gå i en mer rettlinjet trase gjennom Østfold enn dagens Østfoldbane. Ifølge initiativtakerne vil dette gjøre at distansen blir hele 70 km kortere enn dagens trase via Fredrikstad og nesten 3 timer raskere. Reisetiden mellom Oslo og Göteborg blir 1 time, 3–4 timer til København og 6–7 timer til Hamburg. Banen er tenkt bygget helt eller delvis på brubaner for å redusere kostnader og arealinngrep.
Parallelt med dette jobber interesseorganisasjonen Oslo-Stockholm 2.55 for å etablere en høyhastighetsbane mellom de to hovedstedene. Regjeringen har i Nasjonal Transportplan 2022-2033 varslet at de vil sette i gang et mulighetsstudie som skal se nærmere på blant annet finansieringsmodeller. Solberg-regjeringen varslet et nedskalert ambisjonsnivå for Intercity-satsingen, hvor man går bort fra planene om full utbygging av dobbeltspor til Fredrikstad og Halden, men vurdere en mindre omfattende utbygging basert på lange krysningsspor og parseller med dobbeltspor.
Samferdselsdepartementet har senest i juni 2021 varslet at de anser det som uaktuelt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er allerede en god dialog mellom norske og svenske myndigheter om jernbanespørsmål og jeg opplever at transportvirksomhetene våre har et tett samarbeid der det er relevant. Spørsmål knyttet til utvikling av grensekryssende infrastruktur er en naturlig del av denne dialogen. Det er derfor ikke behov for et eget initiativ for en slik dialog på nåværende tidspunkt.
Aktivitetsnivået knyttet til norsk jernbane er historisk høyt. Det pågår betydelige arbeider med å ferdigstille Follobanen og arbeid med dobbeltspor mot Moss. InterCity-utbyggingen på Østfoldbanen bygges trinnsvis ut innenfra og utover, og vil legge til rette for betydelige reisetidsbesparelser etter hvert som de ulike effektpakkene på jernbanen ferdigstilles. Dette vil også komme grensekryssende jernbanetransport til gode.
Hvordan regjeringen ser for seg å utvikle jernbanen i et mer langsiktig perspektiv vil vi komme tilbake i nytt fremlegg til nasjonal transportplan for perioden 2026-2037.