Jan Tore Sanner (H): I Hurdalsplattformen varsler regjeringen at de tar sikte på å redusere omfanget av tester og prøver i skolen. I dag bruker elevene kun om lag 15 timer på å gjennomføre obligatoriske nasjonale prøver og kartleggingsprøver gjennom 13 år på skolen.
Er det aktuelt å redusere omfanget av obligatoriske nasjonale prøver, eller vil det settes begrensningen på skoleeier og den enkelte skoles bruk av prøver og tester, og hvordan harmonerer det i så fall med regjeringens ambisjon om en tillitsreform?
Begrunnelse
De nasjonale prøvene gir viktig informasjon om elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk, mens kartleggingsprøvene skal hjelpe skolene og lærerne til å fange opp de elevene som trenger ekstra hjelp i løpet av de første skoleårene. Disse er derfor viktige verktøy både for den nasjonale skolepolitikken og for den enkelte skole og lærer. Mange prøver besluttes imidlertid lokalt. Allerede i dag skal ulike hensyn vurderes for å unngå at omfanget blir for stort. I den nye overordnede delen av læreplanverket står det at skolen og lærerne må balansere behovet for god informasjon om elevenes læring og uønskede konsekvenser av ulike vurderingssituasjoner. Jeg legger derfor til grunn at Hurdalsplattformens formuleringer innebærer andre og mer aktive grep, og ser frem til at disse klargjøres.