Erlend Svardal Bøe (H): Hvilke konsekvenser vil en utredning av Nye Veier AS ha for prosjektene E6 Nordkjosbotn – Hatteng og E6 Olderdalen-Langslett, og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke vil ha konsekvenser for fremdriften i disse to veiprosjektene?
Begrunnelse
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil «utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging». Solberg-regjeringen har etablert selskapet Nye Veier AS som bygger vei raskere og tar ned kostnadene i veiprosjekter slik at det kan bygges enda mer vei for pengene. Nye Veier AS fikk i vår veiprosjektene E6 Nordkjosbotn – Hatteng og E6 Olderdalen – Langslett inn i sin portefølje. Begge veiprosjektene er viktig for regionen slik at folk kan ferdes tryggere og sjømatnæringen raskere kan få fisken ut til sine markeder. Nye Veier AS er allerede i gang med byggingen av E6 Kvænangsfjellet som ble tilført Nye Veier AS fra Solberg-regjeringen i 2019. Det forteller noe om hvor raskt Nye Veier AS kan sette i gang veiprosjekter.