Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:171 (2021-2022)
Innlevert: 28.10.2021
Sendt: 29.10.2021
Besvart: 11.11.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Mener statsråden at føde- og barseltilbudet i Oslo er forsvarlig når en av to barselavdelinger på Ullevål sykehus stenges for å innfri avdelingens krav til budsjettiltak?

Begrunnelse

Oslo Universitetssykehus (OUS) har over 9 000 fødsler ved sine to fødeavdelinger ved Ullevål sykehus og Rikshospitalet. Ullevål sykehus er landets største fødeavdeling med ca. 7 000 fødsler i året. Sykehuset har to barselavdelinger. I tillegg har de en observasjonsposten for gravide kvinner med komplikasjoner i svangerskapet.
I det siste har vi fått høre at det har blitt besluttet å stenge en av to barselavdelinger ved Ullevål i perioden 13. oktober til 15. desember for å innfri avdelingens krav til budsjettiltak. Fødende blir plassert på den andre barselavdelingen eller observasjonsposten for gravide. Kvinneklinikken er pålagt å spare 2 prosent i budsjettet - selv om Helse Sør-Øst gikk med nær 2,6 milliarder kroner i overskudd i 2020. Bakgrunnen for nedstengingen er å sikre nødvendig investeringsevne i OUS fremover.
Konsekvensen for fødende i Osloregionen kan være alvorlig når pasienter og nyfødte risikerer å ikke få det tilbudet de har krav på. Jordmorforeningen mener stengingen går utover pasientsikkerheten og skaper uro blant pasienter og ansatte. Med stengt avdeling må flere kvinner dele rom, noe som medfører at partner ikke kan være til stede utenom visittiden.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal bedre finansieringen av sykehusene, samt at norske pasienter skal ha et offentlig helsetilbud i verdensklasse, uavhengig av adresse og lommebok. Dette målet må antas å også inkludere fødende over hele landet. Siste året har vi vært vitne til barselopprør over hele landet hvor kvinner og familier krever bedre barselomsorg med blant annet krav om nok plass på sykehusene til at fødende kan være der med partnerne sine så lenge de har behov for det.
Det er bra at regjeringen har varslet en stortingsmelding om helhetlig føde- og barseltilbud, men situasjonen på Ullevål viser at fødetilbudet står under et akutt press. Denne representanten mener det haster å gjøre om vedtaket til Helse Sør-Øst slik at fødende personer i Osloregionen får et godt og forsvarlig tilbud uavhengig av adresse og lommebok.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg er enig med representanten Haug i at kvinner som har født og det nyfødte barnet skal ha et godt og forsvarlig barseltilbud i tråd med Helsedirektoratets anbefaling "Nytt liv og trygg barseltid for familien". Det er helseforetakene som har ansvar for å legge til rette for dette.
Når det gjelder den midlertidige endringen i barseltilbudet ved Oslo universitetssykehus, har jeg mottatt følgende redegjørelse fra Helse Sør-Øst:

"Fødselstallet er høyest i sommerhalvåret og lavest i vinterhalvåret, og belegget svinger uten at bemanningsplaner er vesentlig «sesongtilpasset». Ved å samle det faste personalet og kompetansen rundt pasientene på færre avdelinger i perioden med lavere belegg, vil fødeavdelingen kunne redusere bruk av innleie og overtid. Pasienter og personell fordeles på to sengeposter i stedet for på tre. Det er ingen reduksjon av den faste bemanningen. På denne måten imøtekommer fødeavdelingen krav til effektivisering, samtidig som sengepostene driftes med fast ansatte som kjenner avdelingen og rutinene godt. Det arbeides for øvrig med å øke grunnbemanningen slik at fødeavdelingen blir mindre avhengig av ekstern innleie.
Barselomsorgen for kvinner/nyfødte med komplikasjoner i barselseng fordeles etter planlagte retningslinjer mellom de to sengepostene. Det vises også til ordningen med familierom på Barselhotellet, som er et godt innarbeidet tilbud som har eksistert i flere år."

Det er et mål å gi den fødende og hennes familie en god start på det nye livet. Regjeringen har i Hurdalsplattformen varslet en gjennomgang av det helhetlige føde- og barselstilbudet som blant annet omfatter bemanning, følgetjenesten, heltidsstillinger og en ny finansieringsmodell som premierer faglig kvalitet.