Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:223 (2021-2022)
Innlevert: 28.10.2021
Sendt: 01.11.2021
Besvart: 08.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Vil statsråden stille opp på en synfaring av på RV13 i Suldal, vil han videre, i lys av de siste dagers dramatiske hendelser, bidra til å forsere skredsikringstiltak, og hva vil han gjøre for å få til en rask oppstart av prosjektet i Nasjonal transportplan, og når er det realistisk å få det i gang?

Begrunnelse

Det er et viktig tverrpolitisk mål å legge til rette for folk skal kunne bo og arbeide i hele landet, og at flere skal få oppleve de mange kvalitetene distriktene har å by på. Da må vi gjøre det både mulig og trygt for folk.
Dessverre oppleves det ikke alltid like trygt. På RV13 går det jevnlig ras og i Suldal finnes noen av de mest utsatte strekkene. Vi er mange, undertegnede selv inkludert, som har kjent på den ubehagelig opplevelsen av å kjøre der kort tid før/etter en rashendelse. Mest krevende er det for fastboende som daglig bruker veien for å komme til jobb, skole og familie.
Regjeringen Solberg var utålmodige og opptatt av å få på plass bedre sikring av området. En forserte derfor en rekke skredssikringstiltak, i form av overvåkning, rensning, bolting og fangnett. Det har gjort veien tryggere, men behovene er fortsatt store. Derfor satte man i Nasjonal transportplan av 896 millioner til Lovraeidet-Rødsliane, hvorav 200 i første planperiode. Det bør gi grunnlag for å komme i gang med prosjektet.
Senest 28.oktober kom et nytt stort skred med svære steinblokker dundrende ned på RV13. Denne gang skjedde det slik undertegnende forstår på et område hvor det ikke har vært ras tidligere, kort avstand sør for det opprinnelig planlagte skredsikringsstrekket. Foruten Lovraeidet-Rødsliane, kan det derfor være gode grunner for å se på ytterligere tiltak også her.
Senterpartiets Geir Pollestad lovet i valgkampen strakstiltak dersom Ap og Sp kom i regjering, og vi er mange som nå forventer at dette kjapt følges opp med konkret handling.
Hvis statsråden er interessert, følger undertegnede gjerne opp med en invitasjon til en synfaring av området. Saken er for viktig til at vi gjør partipolitikk utav det. Her må vi jobbe sammen for å finne gode løsninger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det stemmer slik representant Stokkebø påpeker at det er satt av 896 millioner 2021-kr til skredsikringsprosjektet rv. 13 Lovraeidet – Rødsliane i NTP for 2022-2033. Av dette er 200 millioner kr prioritert i første periode (2022-2027), mens hovedfinansieringen er lagt til andre periode.
Statens vegvesen opplyser overfor meg at reguleringsplan på denne strekningen er godkjent. Etter en kortere periode med avklaring av konkurransegrunnlag på byggearbeidet, vil Statens vegvesen kunne lyse ut arbeidet i tråd med ovennevnte prioritering i NTP. Statens vegvesen har, ut fra fordelingen mellom første og andre periode av NTP, foreløpig lagt opp til anleggsstart i 2026. Dette vil gi rasjonell anleggsdrift innenfor de økonomiske rammene i NTP.
Skredet på rv. 13, som representanten viser til, ligger utenfor det regulerte området. Dersom reguleringsstrekningen skal utvides, for å omfatte også denne strekningen, opplyser Statens vegvesen at må det etableres ny reguleringsplan. Etaten opplyser videre at det er uklart når en slik eventuell planavklaring vil kunne foreligge.
I det aktuelle skredområdet i Suldal, opplyser Statens vegvesen at det nå er igangsatt opprydding og sikringsarbeid. Statens vegvesen har bestilt geologisk gjennomgang og rapport for området fra Lovraeidet til Nesvik på rv. 13. Etaten påpeker at denne rapporten vil danne grunnlag for aktuelle tiltak i området. Statens vegvesen opplyser at dersom det gjennom geologisk gjennomgang blir avdekket behov for strakstiltak, så vil det bli utført. Aktuelle tiltak er foreløpig vurdert til å være opprydding, bolting og sikring med nett.
Jeg tar sikte på å dra på befaring til området.