Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:181 (2021-2022)
Innlevert: 29.10.2021
Sendt: 29.10.2021
Besvart: 05.11.2021 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Når vil regjeringen legge frem en stortingsmelding om markedsmakt i matvarebransjen, og vil regjeringen følge opp enigheten i behandlingen av dagligvaremeldingen om å begrense utbredelsen av egne merkevarer og hvordan ser regjeringen for seg at dette skal gjøres?

Begrunnelse

Viser til barne- og familieministerens uttalelser til VG 27.10. hvor hun varsler en stortingsmelding om markedsmakt i matvarebransjen. Viser videre til Innst. 185 S (2020-2021) hvor Ap, Sp og SV stod sammen om forslaget om å utrede tiltak for å begrense utbredelsen av egne merkevarer (EMV).

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Regjeringen er opptatt av at konkurransen i verdikjeden for mat er velfungerende. Vertikal integrasjon, herunder kjedenes egne merkevarer, har ulike virkninger på konkurranseforholdene i verdikjeden for dagligvarer.
I forbindelse med behandlingen av Innst. 185 S (2020-2021) som representanten Fylkesnes viser til i bakgrunnen for spørsmålet, vedtok Stortinget blant annet at regjeringen må ha tettere tilsyn med vertikale bindinger og integrasjon og at egne merkevarer ikke skal få en så dominerende stilling at andre aktører presses ut. Vedtaket lå til grunn da Nærings- og fiskeridepartementet i et supplerende tildelingsbrev 2. mars 2021 ba Konkurransetilsynet følge opp Stortingets vedtak knyttet til Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane på egnet måte, ved bruk av de ulike virkemidlene tilsynet har til rådighet. Vertikal integrasjon, egne merkevarer og konsentrasjon av kjedemakt er prioriterte områder for Konkurransetilsynet og står sentralt i tilsynets arbeid med dagligvaremarkedet.
Det er naturlig at vertikal integrasjon og egne merkevarer blir tema i regjeringens arbeid med konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet. Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen ønsker å legge frem en stortingsmelding om markedsmakt i verdikjeden for mat.