Helge Orten (H): Vil en omfattende utredning av organiseringen av norsk veibygging føre til forsinkelser i gjennomføringen av porteføljen til Nye Veier AS, og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke får konsekvenser for gjennomføringen av E136 Dombås-Vestnes?
Begrunnelse
Strekningen E136 Dombås-Vestnes ble ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2022-2033 overført til Nye Veier AS. Så langt har Nye Veier vist at de har god fremdrift i de strekningene de har i sin portefølje og det er knyttet store forventninger til at selskapet kan komme raskt i gang med en helhetlig utbygging av E136 Dombås-Vestnes. I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil "Utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging". Ny organisering av Statens vegvesen og etableringen av Nye Veier AS har vist at det er mulig å tenke nytt i samferdselssektoren, nettopp for å oppnå en mer helhetlig og sammenhengende planlegging og utbygging av viktige veistrekninger. Oppstart av et omfattende utredningsarbeid vil skape økt usikkerhet og kan føre til forsinkelser i gjennomføringen av viktige veiprosjekter i porteføljen til Nye Veier AS. De nye strekningene som er tilført selskapet vil være ekstra utsatt i en slik situasjon.