Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:202 (2021-2022)
Innlevert: 29.10.2021
Sendt: 01.11.2021
Besvart: 08.11.2021 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Mener olje- og energiministeren det er forsvarlig å gi unntak fra reglene om åpning av areal etter havenergilovas paragraf 2-2, for noe som minner mer om et produksjonsanlegg enn et demonstrasjonsanlegg for havvind – blir ikke ministeren bekymret over vindkraftutbygging som hele tiden beveger seg på grensen av lovverkets rammer?

Begrunnelse

Metcentre har fått tillatelse til å anlegge et demonstrasjonsanlegg for havvind utenfor grunnlinjen ved Karmøy. Spørreren er kjent med at olje- og energidepartementet har gitt unntak fra reglene om åpning av areal etter havenergilovas paragraf 2-2, første ledd. Så vidt spørreren vet, ønsker Metcentre å utvide testanlegget ytterligere fra10MW til 85 MW, med en betydelig økning av sjøkabler, samt forhåndstiltredelse via statlig plan (ekspropriasjon). Stadige utvidelser av et testanlegg, som også har fått unntak fra reglene om åpning av areal nettopp på premissene av å være et demonstrasjonsanlegg, fortoner seg som en tvilsom forvaltningsmessig praksis. Anlegget fremstår mer og mer som et produksjonsanlegg og mindre og mindre som et demonstrasjonsanlegg.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Det neste tiåret vil Norge trenge mer kraft og bedre overføringsnett for å bygge opp nye grønne næringer, å elektrifisere samfunnet og nå våre klimamål. Det følger derfor av Hurdalsplattformen at vi vil legge til rette for en storstilt satsing på havvind gjennom en ambisiøs nasjonal strategi for havvind som blant annet inkluderer satsing på norsk leverandørindustri, et godt regelverk og utvikling av nettinfrastruktur på norsk sokkel.
I begrunnelsen for spørsmålet peker representanten på at Metcentre har fått tillatelse til å anlegge et demonstrasjonsanlegg for havvind utenfor grunnlinjen ved Karmøy, og, så vidt hun vet, at Metcentre ønsker å utvide testanlegget.
Havenergilova § 2-2 fastslår at områder til havs må åpnes av Kongen i statsråd før det kan tildeles konsesjon. Dette betyr at reglene om åpning av areal før konsesjonsbehandling, gjelder for denne planlagte utvidelsen. I særlige tilfeller kan imidlertid departementet gi unntak fra denne bestemmelsen, jf. § 2-2 fjerde ledd. Departementet viser til merknadene til bestemmelsen i Ot.prp.nr.107 (2008-2009) der det heter at

"Slike særskilde tilfelle kan tenkjast å vere etablering av ulike former for testprosjekt som enkeltståande innretningar med avgrensa levetid, eller der mindre anlegg for fornybar energiproduksjon kan tenkjast knytt opp mot forsyning av petroleumsanlegg."

Da Olje- og energidepartement ga unntak for åpning av område i denne saken, fant departementet at utvidelsen av demonstrasjonsanlegget med flytende turbinteknologi var et slikt særskilt tilfelle som gir grunnlag for unntak fra reglene om åpning av areal. I det samme området er det tidligere gitt konsesjoner for å teste ut ulike teknologier av vindkraft til havs. Testanlegget det nå det ble gitt unntak om åpning for, er en utvidelse av et allerede eksisterende demonstrasjonsanlegg med 4 turbinpunkter, og de aktuelle turbinene skal være utplassert i en begrenset tidsperiode. Teknologiutviklingen innen offshore vindturbiner går i retning av stadig større turbiner med stadig økende installert effekt. Selv om testsenteret omfatter et begrenset antall turbiner, blir samlet maksimal effekt da høyere.
Vedtak om unntak fra åpning av areal innebærer at tiltakshaver kan gå rett på konsesjonsbehandling. Det innebærer ikke at det er tatt stilling til et konkret utbyggingsprosjekt. Søknad om konsesjon har vært på høring, og behandles nå av NVE på vanlig måte. NVEs konsesjonsvedtak kan påklages til mitt departement, og jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan gjøre nærmere vurderinger av et prosjekt som kan ende på mitt bord som en klagesak.