Mathilde Tybring-Gjedde (H): Vil statsråden foreslå endringer i regelverket slik at også opptak til studiespesialiserende utdanningsprogram kan gjøres basert på ferdigheter, slik det i dag er for henholdsvis idrettsfag og musikk, dans og drama?
Begrunnelse
På Hovind videregående skole går i overkant av 150 unge fotballtalenter på studiespesialisering med toppidrett. 30 elever har kommet inn på linjen på grunn av en alternativ inntaksordning der både idrettsferdigheter og karakterer teller.
Oslo kommune i 2017 søkte og fikk godkjent et forsøk der flere skoler får ha en slik alternativ opptaksordning, herunder Nydalen, Persbråten og Valle Hovin videregående skole. Målet er at flere elever skal ha mulighet til å gå på toppidrett i den offentlige skolen, uavhengig av bakgrunn og foreldrenes inntekt. Alternativet for elevene som ønsker å satse er å søke seg til private videregående skoler.
Utdanningsdirektoratet har nylig besluttet at forsøket ved de tre Osloskolene skal avsluttes etter dette skoleåret. De begrunner dette med at hvis skolen skal ta inn elever til studiespesialiserende utdanningsprogram med toppidrett basert på ferdigheter, vil det kreve en endring av regelverket. Regelverket åpner per nå bare for inntak basert på ferdigheter til utdanningsprogram for henholdsvis idrettsfag og musikk, dans og drama. Private toppidrettsgymnas har imidlertid adgang til å ta inn elever etter ferdighetsvurdering, i tillegg til karakterer.