Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:260 (2021-2022)
Innlevert: 04.11.2021
Sendt: 04.11.2021
Besvart: 09.11.2021 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Vil statsråden foreslå endringer i regelverket slik at også opptak til studiespesialiserende utdanningsprogram kan gjøres basert på ferdigheter, slik det i dag er for henholdsvis idrettsfag og musikk, dans og drama?

Begrunnelse

På Hovind videregående skole går i overkant av 150 unge fotballtalenter på studiespesialisering med toppidrett. 30 elever har kommet inn på linjen på grunn av en alternativ inntaksordning der både idrettsferdigheter og karakterer teller.
Oslo kommune i 2017 søkte og fikk godkjent et forsøk der flere skoler får ha en slik alternativ opptaksordning, herunder Nydalen, Persbråten og Valle Hovin videregående skole. Målet er at flere elever skal ha mulighet til å gå på toppidrett i den offentlige skolen, uavhengig av bakgrunn og foreldrenes inntekt. Alternativet for elevene som ønsker å satse er å søke seg til private videregående skoler.
Utdanningsdirektoratet har nylig besluttet at forsøket ved de tre Osloskolene skal avsluttes etter dette skoleåret. De begrunner dette med at hvis skolen skal ta inn elever til studiespesialiserende utdanningsprogram med toppidrett basert på ferdigheter, vil det kreve en endring av regelverket. Regelverket åpner per nå bare for inntak basert på ferdigheter til utdanningsprogram for henholdsvis idrettsfag og musikk, dans og drama. Private toppidrettsgymnas har imidlertid adgang til å ta inn elever etter ferdighetsvurdering, i tillegg til karakterer.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Forsøkshjemmelen i opplæringsloven gir en fin anledning til å prøve ut alternative ordninger for å se om det er grunn til å gjøre permanente regelendringer.
Jeg ønsker å sikre at alle skal ha et godt tilbud i den offentlige skolen i Norge, med et bredt utvalg av opplæringstilbud. Det er positivt med opplæringsløp hvor elever kan gjennomføre videregående opplæring samtidig som de kan satse på en idrett de har gode ferdigheter i. Slike tilbud kan bidra til at ungdom slipper å velge mellom idrett og skolegang.
Jeg synes det er spennende at Oslo kommune har gjennomført et forsøk med alternativ inntaksordning til studiespesialisering med toppidrett. På denne måten er det anledning til å finne ut av om dagens inntaksregler er gode nok for å sikre at opplæringstilbudet er bredt nok tilgjengelig. Det er imidlertid viktig at alle forsøk som gjennomføres evalueres slik at vi kan ta beslutninger om eventuelle endringer ut fra et godt kunnskapsgrunnlag.