Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:276 (2021-2022) Innlevert: 04.11.2021 Sendt: 08.11.2021 Rette vedkommende: Samferdselsministeren Besvart: 12.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Morten Stordalen (FrP): Vil klima- og miljøministeren legge til rette for at det fortsatt skal være sikringskvalitet på drivstoff og god tilgang på 98-oktan?
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken.
Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet besvares av meg som ansvarlig for oppfølging av det aktuelle punktet i Hurdalsplattformen. Innledningsvis vil jeg vise til tidligere spørsmål fra representanten om sikringskvalitet for bensin, senest 29. september 2020. Spørsmålet ble besvart av daværende samferdselsminister Hareide 7. oktober 2020, som viste til regjeringens forslag om å oppheve anmodningsvedtaket fra 2016 om å innføre E10 (en bensinkvalitet med opptil 10 % bioetanol) som bransjestandard for bensin. Som representanten vil være kjent med ble det ikke innført særkrav om E10, og behovet for å gi regler om sikringskvalitet med lavere etanolinnhold for å ivareta hensynet til eldre kjøretøy/motorer synes dermed redusert. Jeg er imidlertid også oppmerksom på at interesseorganisasjoner og entusiastmiljøer er bekymret for fremtidig leveringssikkerhet for 98 oktan E0, og jeg har merket meg innspillene jeg allerede har fått på dette. Jeg vil ta initiativ til et møte med flere interesseorganisasjoner på nyåret, for innspill, dialog og drøfting av ulike saker som kan være aktuelle som oppfølging av veteranbilpunktet i regjeringsplattformen.