Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:278 (2021-2022)
Innlevert: 05.11.2021
Sendt: 08.11.2021
Besvart: 15.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre togpendlerne på Vossebanen et bedre rutetilbud i 2022, slik de ble lovet ved utlysning av Trafikkpakke 3 Vest?

Begrunnelse

Vossebanen er den eneste banebaserte pendlerruten mellom Bergen og omegn, og et viktig alternativ til bilen langs den rasutsatte E16 for pendlere som ønsker en effektivt og miljøvennlig jobbreise til og fra Bergen.
Da Vy fikk tildelt kontrakten på Trafikkpakke 3 Vest i 2019 skulle dette innebære en rekke tilbudsforbedringer for pendlerne. Blant annet skriver Jernbanedirektoratet at “Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger (...)”. Til tross for dette opplever pendlerne på Vossebanen at et allerede knapt togtilbud blir redusert. I 2020 kunne pendlerne ta toget fra Bergen i rushtiden kl. 15.15, 15.57 og 16.16. Ved nyttår 2020/2021 ble tilbudet redusert ved at pendlere med månedskort ikke lengre fikk være med toget fra Bergen kl. 15.57. Begrunnelse var at fjerntog skal reserveres for andre reisende. Det innebærer at pendlerne må stå igjen på perrongen, til tross for god kapasitet på toget.
I desember 2021 starter det opp nye rutetider, og pendlerne har igjen blitt forespeilet et bedre tilbud. Vy presenterte nylig de nye togrutene på Vossabanen, denne gangen med kun ett tog timen i rushtiden kl.15.29 og 16.29. Det innebærer en times ventetid om man er uheldig å miste en avgang. Mange har i dagens arbeidsliv mulighet til å benytte fleksitid for å tilpasse seg til togrutene. Men ved den største arbeidsplassen i fylket (Haukeland Universitetssjukehus) kan man ikke det. Leger, sykepleiere, pleieassistenter, fysioterapeuter, portører, kokker, renholdsarbeidere osv. har verken hjemmekontor eller fleksitid. For denne gruppen av arbeidstakere er kollektivtilbudet helt avgjørende. Slik tilbudet på Vossebanen er nå, opplever mange at bilen blir det eneste mulige alternativet til og fra jobb. Dette på tross av milliardinvesteringer i ny Ulrikstunnel og konkurranseutsetting av togdriften med lovnader om et bedre tilbud.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Rutetilbudet på Vossebanen blir vesentlig forbedret fra desember 2021. Forbedringene er som følger:

• En økning fra 15 til 19 avganger hver vei mellom Voss og Bergen. Dette innebærer etablering av grunnrutetilbud basert på timefrekvens gjennom dagen og kvelden på ukedager (mot ujevn frekvens i dagens tilbud).
• Etablering av tilnærmet halvtimesfrekvens Bergen-Arna på hverdager, noe som også innebærer flere avganger mellom kl. 14-17.

Om ettermiddagen er det timefrekvens Bergen-Voss i dagens rutetilbud, og dette blir videreført fra desember 2021. Av rutetekniske årsaker blir rutetidene justert med 10-15 minutter sammenlignet med dagens avgangstider. Som stortingsrepresentanten nevner har det kommet noen negative reaksjoner på ruteomleggingen, og da først og fremst ettermiddagsavgangene fra Bergen til Voss. Vy Tog vil derfor vurdere en endring av rutetidene fra første mulige justeringstidspunkt, desember 2022.
Fra 13. desember 2020 ble billettsamarbeidet mellom Vy Tog og fylkeskommunale Skyss utvidet ved at alle Skyssbilletter, herunder Skyss periodebillett, også er gyldig på lokaltog til Arna og Voss. Dette samarbeidet har gitt rimeligere periodebilletter mellom Voss og Bergen. Før dette omfattet samarbeidet kun periodebilletter på lokaltog til Arna. Den nye samarbeidsavtalen innebærer imidlertid noen begrensninger, deriblant at periodebilletten ikke gjelder på fjerntogene mellom Oslo og Bergen. Bergensbanens avganger vil dermed ikke være et tilgjengelig alternativ for pendlere som ønsker å benytte periodebilletten.
Avslutningsvis vil jeg også nevne at det legges opp til ytterligere tilbudsforbedringer når dobbeltsporet mellom Arna og Bergen og Bergen-Fløen tas i bruk, etter planen i 2024/2025. Det vil gi mulighet for fire tog i timen i grunnrute mellom Arna og Bergen, og en mer robust trafikkavvikling med forventet positiv effekt på punktligheten for alle tog til/fra Bergen.