Kristoffer Robin Haug (MDG): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre togpendlerne på Vossebanen et bedre rutetilbud i 2022, slik de ble lovet ved utlysning av Trafikkpakke 3 Vest?
Begrunnelse
Vossebanen er den eneste banebaserte pendlerruten mellom Bergen og omegn, og et viktig alternativ til bilen langs den rasutsatte E16 for pendlere som ønsker en effektivt og miljøvennlig jobbreise til og fra Bergen.
Da Vy fikk tildelt kontrakten på Trafikkpakke 3 Vest i 2019 skulle dette innebære en rekke tilbudsforbedringer for pendlerne. Blant annet skriver Jernbanedirektoratet at “Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger (...)”. Til tross for dette opplever pendlerne på Vossebanen at et allerede knapt togtilbud blir redusert. I 2020 kunne pendlerne ta toget fra Bergen i rushtiden kl. 15.15, 15.57 og 16.16. Ved nyttår 2020/2021 ble tilbudet redusert ved at pendlere med månedskort ikke lengre fikk være med toget fra Bergen kl. 15.57. Begrunnelse var at fjerntog skal reserveres for andre reisende. Det innebærer at pendlerne må stå igjen på perrongen, til tross for god kapasitet på toget.
I desember 2021 starter det opp nye rutetider, og pendlerne har igjen blitt forespeilet et bedre tilbud. Vy presenterte nylig de nye togrutene på Vossabanen, denne gangen med kun ett tog timen i rushtiden kl.15.29 og 16.29. Det innebærer en times ventetid om man er uheldig å miste en avgang. Mange har i dagens arbeidsliv mulighet til å benytte fleksitid for å tilpasse seg til togrutene. Men ved den største arbeidsplassen i fylket (Haukeland Universitetssjukehus) kan man ikke det. Leger, sykepleiere, pleieassistenter, fysioterapeuter, portører, kokker, renholdsarbeidere osv. har verken hjemmekontor eller fleksitid. For denne gruppen av arbeidstakere er kollektivtilbudet helt avgjørende. Slik tilbudet på Vossebanen er nå, opplever mange at bilen blir det eneste mulige alternativet til og fra jobb. Dette på tross av milliardinvesteringer i ny Ulrikstunnel og konkurranseutsetting av togdriften med lovnader om et bedre tilbud.