Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:282 (2021-2022)
Innlevert: 05.11.2021
Sendt: 08.11.2021
Besvart: 16.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Frp jobbet i regjering for enklere krav til sykkel- og gangstier. I Aftenbladet kunne vi lese om Time kommune som på Undheim bygget Norges billigste "sykkel- og gangsti". Løsningen kritiseres nå av en veiingeniør, med at det vil være en uheldig praksis om kommuner tar slike snarveier.
Synes statsråden initiativet i Time er prisverdig og at det er bra det kommer en tursti slik at barn slipper å gå og sykle på fylkesveien, eller mener man kommunen burde forholdt seg til rigide krav selv om konsekvensen da ville blitt ingen tursti?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For å få flere til å gå og sykle er det viktig å tilrettelegge med gode og trafikksikre løsninger for gående og syklende. Vegnormalene, som gjelder for all offentlig veg, gir føringer for når og hvordan gang- og sykkelveger skal etableres. Vegnormalens krav til standard avhenger av fart, trafikkmengde av motorisert trafikk og antall gående og syklende.
Langs hovedveger der det er flere enn 50 gående og syklende per døgn, eller på strekninger som er skoleveg, gir vegnormalen N100 krav om at det skal tilrettelegges med egne gang- og sykkelveger. Disse skal utformes i tråd med krav i N100, som bygger på veldokumenterte erfaringer, og gir nøkterne krav mht. bredder, oppbygging mm. Ytterligere reduksjon av bæreevne eller smalere bredder anbefales ikke da det vil kunne føre til økte drifts- og vedlikeholdsutgifter, redusert trafikksikkerhet og dårlig framkommelighet og komfort for gående og syklende. Erfaringer tilsier at løsninger som på kort sikt er billige, ofte vil være kostbare å drifte og derfor vil føre til dårlig standard for trafikantene.
Jeg vil likevel presisere at det er kommunene og fylkeskommunene selv som er fraviksmyndighet på sitt eget vegnett. Dersom kommunene eller fylkeskommunene ønsker å fravike overnevnte krav i N100, slik jeg oppfatter at Time kommune har gjort i dette tilfellet, står de fritt til å gjøre sine egne vurderinger om valg av standard opp mot kostnader knyttet til drift, vedlikehold og trafikksikkerhet.