Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:290 (2021-2022)
Innlevert: 08.11.2021
Sendt: 08.11.2021
Besvart: 15.11.2021 av næringsminister Jan Christian Vestre

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Mener statsråden at Konkurransetilsynets forslag til veileder for prisdiskriminering i dagligvaremarkedet i tilstrekkelig grad følger opp Stortingets vedtak om at prisdiskriminering, som ikke er saklig begrunnet gjennom definerte vilkår, er ulovlig?

Begrunnelse

Nylig la Konkurransetilsynet ut en ny veileder om prisdiskriminering på høring. Her erkjenner Konkurransetilsynet at prisdiskriminering kan føre til høyere innkjøpspriser, i tillegg til å skade konkurransen mellom kjedene. Tilsynet skisserer et stort handlingsrom til å gjøre egne vurderinger, som gjør det vanskelig å lese hvor grensen for ulovlig prisdiskriminering i realiteten går. I januar i år behandlet Næringskomiteen Meld. St. 27 (2019-2020) «Daglegvare og konkurranse - kampen om kundane». I Innst. 185 S (2020-2021) slo flertallet i Næringskomiteen fast at prisdiskriminering i dagligvare, som ikke er saklig begrunnet gjennom definerte vilkår, er ulovlig. I ettakant av Stortingets vedtak sendte næringsdepartementet ut et supplerende tildelingsbrev hvor de ber Konkurransetilsynet følge opp Stortingets vedtak på “egnet måte”. Konkurransetilsynets direktør sa også nylig på høstmøtet til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) at det er opp til departementet å tolke Stortingets vedtak og videreformidle hvordan Stortingets vilje i denne saken skal operasjonaliseres.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Flere forhold i verdikjeden for mat indikerer at konkurransen er begrenset. Konsentrerte markeder, med få og store aktører, kan ramme forbrukere, primærprodusenter og næringsmiddelindustrien negativt gjennom høyere priser, mindre utvalg og mindre innovasjon. Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen vil bedre maktbalansen i verdikjeden for mat, blant annet gjennom bedre tilsyn, større åpenhet og mer rettferdig fordeling av verdiene i hele kjeden. Det skal derfor legges frem en stortingsmelding om markedsmakt i verdikjeden for mat.
Det er igangsatt en rekke tiltak for å styrke håndhevelsen av konkurranseloven i dagligvarehandelen. Spørsmålet om prisdiskriminering er høyt prioritert. Konkurransetilsynets kartlegging av forskjellene i innkjøpspriser i dagligvaremarkedet har også bekreftet at det er til dels store forskjeller i innkjøpspriser. Tilsynet vil derfor arbeide videre med å avdekke årsakene til forskjellene.
Konkurransetilsynet har de senere år intensivert oppfølgingen av klager og tips fra aktører og allmennhet for å avdekke flere brudd på konkurranseloven. Som et ledd i det omfattende arbeidet som gjøres i dette markedet, har Konkurransetilsynet sendt et utkast til veileder om prisdiskriminering på høring. Formålet med veilederen er å gi aktørene en nærmere anvisning på hvordan Konkurransetilsynet vil tolke og anvende konkurranselovens forbudsbestemmelser i saker som gjelder prisdiskriminering, slik at de kan vurdere sin egen praksis i lys av dette. Veilederen er også en oppfølging av Stortingets vedtak nr. 572 og 576 av 4. februar 2021 som ble fattet i forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane, som gjaldt forskjeller i innkjøpsbetingelser og tilsynets veiledning. Som ledd i oppfølgningen av denne meldingen og arbeidet mot ulovlig prisdiskriminering har Konkurransetilsynet også utarbeidet krav til begrunnelse fra leverandører som opererer med store forskjeller i innkjøpspriser.
Ulike former for prisdiskriminering er imidlertid vanlig forretningspraksis i de fleste markeder, i form av rabatter, bonuser, koblingssalg etc. Det er ikke gitt at dette er skadelig for konkurransen og omfattes av konkurranselovens forbudsbestemmelser, og da særlig forbudet mot misbruk av markedsmakt. Dette må derfor vurderes konkret i det enkelte tilfelle. Dette er kompliserte spørsmål, noe som også fremgår av veilederen. Utkastet er nå på høring med frist 27. januar neste år. Dette er en mulighet for aktørene, deres representanter og andre interesserte til å komme med innspill og påvirke den endelige utformingen av veilederen.
Jeg vil til slutt understreke at veilederen bare er ett av mange tiltak i dette markedet. Jeg vil fortløpende vurdere behovet for ytterligere tiltak både når det gjelder prisdiskriminering og andre utfordringer i verdikjeden for mat.