Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:315 (2021-2022)
Innlevert: 10.11.2021
Sendt: 10.11.2021
Besvart: 17.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvor raskt er det praktisk mulig å ha ny Sarpsbru ferdig gitt at statsråden gir klarsignal og frigjør de nødvendige midlene umiddelbart?

Begrunnelse

Ny Sarpsbru haster å få på plass og til tross for lovnader er det fortsatt langt frem til en ferdigstillelse. Stortinget har dessverre stemt ned FrPs forslag om statlige bevilgninger sånn at vi hadde fått ferdig ny Sarpsbru uten bompenger. Nylig kunne vi lese i Sarpsborg Arbeiderblad at bruen vil være ferdig først i 2031, hele 5 år etter at den gamle broen blir nedgradert. Da det haster er det mulig for statsråden å løfte broen ut av bypakken og sørge for statlig finansiering og planlegging sånn at byggingen og ferdigstillelse kan fremskyndes betydelig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ny Sarpsbru inngår som del av fylkesvei 118 og det er Viken fylkeskommune som er ansvarlig for denne. Prosjektet Ny Sarpsbru over Glomma i Sarpsborg inngår også i det lokale forslaget til Bypakke Nedre Glomma fase 2 som skal behandles i Sarpsborg og Fredrikstad kommuner før jul og i Viken fylkeskommune i februar 2022. Viken anslår at anleggsfasen kan bli ca. 5 år inkludert nødvendige forberedende arbeider (bl.a. geotekniske undersøkelser), samt prosjektering/byggeplan og grunnerverv. Viken understreker at dette forutsetter at det ikke dukker opp vesentlige utfordringer med grunnforhold, grunnerverv eller jernbane. Det er tidligst lagt opp til oppstart i 2024 – som er tidspunkt for planlagt vedtatt reguleringsplan.