Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:321 (2021-2022)
Innlevert: 10.11.2021
Sendt: 10.11.2021
Besvart: 16.11.2021 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Deler statsråden bekymringen om at fraværet i videregående skole kan øke etter gjeninnføringen av unntaket i fraværsreglement og vil statsråden vurdere andre tiltak for å øke tilstedeværelsen blant elevene, og vil statsråden videre vurdere å fjerne unntaket på et tidligere tidspunkt dersom smittesituasjonen og kapasiteten i fastlegetjenesten tillater det?

Begrunnelse

Da regjeringen gjeninnførte unntakene i fraværsreglementet uttalte kunnskapsministeren at målet er at elevene skal være mest mulig til stede på skolen. Samtidig har Utdanningsforbundet og flere lærere i skolen ytret bekymring for at fraværet nå vil øke, og at unntaket kan utnyttes. Lærere i Osloskolen viste i Avisa Oslo til at i dagene etter gjeninnføring av unntaket møtte urovekkende få elever opp til timen.
Det er fornuftig og riktig å vurdere tilpasninger i skolen gitt smittesituasjon og kapasitet i helsevesenet. En gjeninnføring av unntak i fraværsreglementet er en slik tilpasning. Slike unntak øker samtidig behovet for å diskutere hvordan vi kan sikre en god fraværsoppfølging i skolen på vei ut av pandemien.
Mange elever har opplevd motivasjonsfall og tapt læring, og vi har sett en økning i skolevegring, ensomhet og andre psykiske utfordringer under pandemien. Tilstedeværelse på skole gir lærere og laget rundt eleven en mulighet til å fange opp og ta tak i utfordringene pandemien har skapt og forsterket. Derfor er en god fraværsoppfølging gjennom hele skoleløpet særlig viktig på vei tilbake til en normalisering av skolehverdagen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg tror de fleste elever ønsker å være på skolen hvis de kan, både for å få opplæring og være sammen med klassekameratene sine. Samtidig er det viktig at elevene følger FHIs råd om å holde seg hjemme hvis de har symptomer. Dette er avgjørende for å holde smitten nede slik at flest mulig holder seg friske og kan gå på skolen. Det har derfor vært viktig for meg at fraværsreglene er tilpasset rådene fra FHI.
Tilstedeværelse er viktig for å være en del av det sosiale fellesskapet og for å lære mest mulig. Jeg vil understreke at elever fortsatt har en plikt til å møte opp og delta aktivt i opplæringen dersom de ikke har en dokumentert grunn for fravær. Fraværsgrensen gjelder fremdeles, selv om dokumentasjonskravene ved fravær av helsegrunner midlertidig er endret. Elevene må dessuten fortsatt være til stede slik at læreren kan vurdere kompetansen deres. Elever som er mye borte fra skolen, risikerer å miste karakteren i ett eller flere fag.
Det er vanskelig å vite sikkert hvordan en midlertidig endring i fraværsreglene vil påvirke elevenes fravær. Vi har tall for fravær for skoleåret 2020–2021, men denne statistikken fanger ikke opp elevenes reelle fravær på grunn av de unntakene som gjaldt for fraværsføring nesten hele dette skoleåret. Vi vet imidlertid at det har vært en liten nedgang i andelen som slutter i videregående i løpet av skoleåret. Andelen som sluttet i løpet av skoleåret 2020–2021, var på 3,0 prosent. Dette er likt som året før, og lavere enn det siste året før pandemien (3,4 prosent). Jeg mener nedgangen viser at lærerne og skolene har lykkes svært godt med å motivere og holde på elevene gjennom to vanskelige skoleår.
For å styrke skolens oppfølging av elevene, har Kunnskapsdepartementet sendt på høring et forslag om oppfølgingsplikt som del av forslaget til ny opplæringslov. Forslaget går ut på å lovfeste en plikt for kommunene og fylkeskommunene til å følge opp elever med fravær. Det gjelder allerede en indirekte plikt for skolen til å følge opp elever som ikke møter til opplæringen, men en lovfesting vil kunne gjøre det klarere for alle involverte at alt fravær skal følges opp, og at dette må skje før elevene har mistet mye opplæring, ikke først når fraværet er begynt å regnes som høyt. Høringsfristen til ny opplæringslov er 20. desember i år, og jeg vil vurdere forslaget om en lovfestet oppfølgingsplikt i lys av høringsinnspillene når høringen er avsluttet.
Hensynet til elevene og ansatte i skolen har vært viktig for meg i vurderingen av hvor lenge de midlertidige reglene bør gjelde. Etter lang tid med hyppige endringer i regelverket som følge av koronapandemien, trenger alle i skolen nå mest mulig ro og forutsigbarhet. Jeg mener derfor at de midlertidige unntaksreglene om dokumentasjon og føring av fravær bør gjelde ut skoleåret vi er inne i, slik det nå er fastsatt.