Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:324 (2021-2022)
Innlevert: 10.11.2021
Sendt: 11.11.2021
Besvart: 19.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan ministeren gjøre rede for om dette er normal prosjektplanlegging på norske veier, hva dette vil bety for prosjektets endelige prislapp, og tilslutt si noe om hva ministeren foreta seg for å forhindre at dette ikke skjer igjen?

Begrunnelse

I dag kunne NRK avsløre at prisen på fergefri E39 er beregnet ut fra «feil» veibredde.
Statens vegvesen har planlagt for en veibredde på 20 meter i sine økonomiske beregninger på hva E39 vil koste, men planlegger for å bygge 23 meter. Dette vil naturlig nok bety økte kostnader for prestisjeprosjektet som i utgangspunktet er estimert til en prislapp på over 37 mrd.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg leser spørsmålet fra representant Fagerås slik at det settes spørsmål ved om Statens vegvesen har beregnet kostnadene i prosjektet E39 Stord – Os ut fra «feil» vegbredde.
Statens vegvesen opplyser overfor meg at det ikke medfører riktighet.
Når veger planlegges, skjer dette ut ifra et sett med vegnormaler, som stiller spesifikke krav til bl.a. vegbredde, type veg, forventet trafikkmengde og dimensjonerende hastighet. Da kommunedelplanen for E39 Stord – Os ble utarbeidet i 2015 – 2019, åpnet Statens vegvesens Håndbok N100 for at vegen mellom Stord og Os kunne bygges enten med 20 eller 23 meters bredde. I kostnadsanslaget som ble laget etter at arbeidet med kommunedelplan var ferdig, ble det lagt til grunn en vegbredde på 20 meter.
Det kom en revidert utgave av Håndbok N100 i 2019, hvor denne type veger som hovedregel skulle bygges med 23 meters bredde. Videre kom det en ny versjon av N100 i juni 2021. Det er denne håndboken, som er gjeldende i dag. Det åpnes her for å ha bredde ned til 20 meter for årsdøgntrafikk (ÅDT) i spennet 12-20 000.
Det pågående arbeidet med å lage reguleringsplan for prosjektet E39 Stord – Os, startet før Håndbok N100 kom i juni 2021. I tråd med de krav som gjaldt da arbeidet startet opp, ble det derfor lagt til grunn 23 meters bredde.
Statens vegvesen skal utarbeide nye kostnadsoverslag for E39 Stord-Os, når forslag til reguleringsplan foreligger frem mot sommeren 2022.
Statens vegvesen opplyser at de regulerer for 23 meters bredde siden det var gjeldende normal da planarbeidet startet opp. Statens vegvesen vil se på kostnader og bredde for bygging av vegen ut fra gjeldende normal ved neste anslag i 2022. Bredde på 20 meter er det mest sannsynlige valget siden vegen ligger i det nedre trafikkintervallet for motorveger som skal ha fire felt og 110 km/t.