Svar
Tonje Brenna: Alle elever har rett til likeverdige muligheter til opplæring. Elever med funksjonsnedsettelser har rett til egnet individuell tilrettelegging, såfremt det ikke innebærer en uforholdsmessig stor byrde. La meg understreke at læremidler skal være tilfredsstillende også for elever med sterkt nedsatt syn, og at det er bekymringsfylt når vi får meldinger om at dette ikke fungerer godt nok. Den aktuelle saken representanten viser til kjenner jeg bare fra media, og uttaler meg derfor i det videre på generelt grunnlag.
I opplæringen i dag tar kommunene i bruk flere ulike typer læremidler, og disse vil være tilgjengelige for blinde og sterkt svaksynte elever på ulike måter.
• Tradisjonelle lærebøker på papir er produsert av forlag, og vil i stor grad være utilgjengelige for blinde og sterkt svaksynte elever. Derfor lager Statped tilrettelagte lydbøker og punktskriftsversjoner på papir eller til leselist. I disse tilrettelagte lydbøkene eller punktskriftbøkene er det pedagogiske innholdet i læremidlene tilrettelagt for elever som er blinde eller sterkt svaksynte.
• Digitale læremidler eller digitale bøker (e-bøker) er egne selvstendige digitale læremidler produsert av forlagene selv eller en digital versjon av en analog lærebok.
Læremidlene er gjerne sammensatt av ulike ressurser med tekst, bilder, tabeller, videoer og lenker til andre nettsteder. For å tilgjengeliggjøre fagstoffet, må det være universelt utformet etter en standard som ivaretar blinde og svaksyntes behov, eller bli særskilt tilrettelagt for denne elevgruppen.
Digitale læremidler er i dag underlagt kravene om universell utforming i forskrift om universell utforming av IKT. Det betyr blant annet at all tekst skal være tilgjengelig. På den måten kan elevene også få den opplest ved hjelp av talesyntese. Slik opplesning av tekst kan være svært nyttig for mange elever, men det er en erfaring at det er vanskeligere tilgjengelig for blinde og sterkt svaksynte fordi det kan være vanskelig å navigere. Departementets inntrykk er at forlagene er stadig mer bevisste på at kravene i forskrift om universell utforming gjelder for digitale læremidler.
Mange digitale læremidler ble oppdatert i forbindelse med fagfornyelsen, og skal derfor følge kravene i forskrift om universell utforming av IKT. Vi erfarer at det er viktig at forlag samarbeider godt med brukerorganisasjoner og Statped for å finne gode løsninger for å følge opp lovkravene på en formålstjenlig måte. EUs webdirektiv (WAD), som ble vedtatt i Norge 28. mai 2021, betyr at offentlig sektor skal følge nye krav fra og med 1. januar 2023. Læremidlene som produseres i privat sektor vil ikke komme inn under disse nye kravene.
For å få tilgang på særskilt tilrettelagte læremidler for blinde og sterkt svaksynte, melder kommunen eller skolen inn til Statped hver vår, hvilke lærebøker de aktuelle elevene vil bruke neste skoleår. På denne måten vil Statped få oversikt over hvilke lærebøker det er behov for å produsere som lydbøker eller punktskriftbøker på papir eller elektronisk. Tilretteleggingen som Statped gjør, omfatter ikke bare å omgjøre teksten til lyd eller punktskrift, men også å tilrettelegge materiellet pedagogisk for elever med nedsatt syn. Det innbefatter å lage tekstlige beskrivelser av alle visuelle elementer, som bilder, grafer og andre illustrasjoner. Produksjon av et læremiddel er altså en omfattende jobb, men når et manus først er produsert, kan dette benyttes av mange elever, og flere år på rad. I tillegg til tilrettelegging av lærebøker fra forlag, bidrar Statped med sin spisskompetanse med støtte som kan gi en pedagogisk merverdi for blinde og sterkt svaksynte elever i et inkluderende læringsfellesskap, blant annet ved å utvikle relevant støttemateriell og å veilede skoler som har blinde elever med hvordan man kan tilrettelegge opplæringen.
Når vi innfører nye læreplaner, vil forlagene lage nye læremidler eller gjennomføre omfattende revisjoner av eksisterende læremidler. Produksjon av læremidler tar mange år. Departementet har hatt en åpen prosess med hensyn til innholdet i de nye læreplanene slik at forlagene og andre produsenter skulle ha mulighet til å jobbe med produksjon av læremidler parallelt med fagfornyelsen. Med innføring av ny læreplan erfarer vi likevel at en del læremidler har vært forsinket fra forlagene i år. Pandemien har trolig bidratt til at situasjonen har vært noe mer utfordrende i år også for forlagene.
Kommuner og fylkeskommuner som skoleeiere, og private skoleeiere, har ansvar for å kjøpe inn læremidler til de nye læreplanene. Skoleeierne velger selv om de vil ta i bruk tradisjonelle bøker, digitale bøker (e-bøker) eller digitale læremidler. Under pandemien var det mange kommuner som valgte å legge vekt på digitale læremidler og digitale bøker, slik at læremidlene skulle være mest mulig tilgjengelige når det var digital hjemmeundervisning. Læremidler er store investeringer for skoleeierne, og mange har ønsket å bruke tid på å vurdere hvilke læremidler de skal bruke. Feil læremiddelvalg vil kunne ha konsekvenser for lang tid framover, og det er derfor gode grunner til å ha gode prosesser i kommunene rundt læremiddelvalg. Statistikken fra forlagene viser at det har vært solgt langt færre lærebøker enn vi forventet i 2020, men at salget har tatt seg noe opp i 2021. Jeg følger med på denne utviklingen.
Forholdene som nevnes over, har også konsekvenser for Statpeds produksjon av lydbøker og punktskriftbøker. Statped kan ikke produsere lydbøker eller punktskriftbøker før forlagene er ferdig med sin produksjon, eller produsere lydbøker og punktskriftbøker før de vet hvilke bøker kommunene og fylkeskommunene har valgt. Statped melder at de dette skoleåret har produsert 27 nye lydbøker og at 14 bøker nå er under produksjon. Det kom i år inn bestilling på 249 punktskriftbøker på papir og 104 e-bøker, fra 1.trinn til og med videregående opplæring. I hovedsak er dette bestillinger om nye læremidler til de nye læreplanene. Av dette gjenstår henholdsvis 15 punkskriftbøker på papir og 13 e-bøker. Bøkene som gjenstår, skal benyttes av skolene i vårsemesteret og er under produksjon. Statped jobber for å øke intern kapasitet, og mener de vil kunne levere som avtalt.
Jeg kan i liten grad påvirke produksjonen av læremidler hos forlagene, eller de læremiddelvalg kommunene foretar. Jeg kan derfor ikke love når blinde og sterkt svaksynte elever vil få tilgang til de læremidlene de har behov for. I forslaget til statsbudsjett for 2022 er det foreslått at kommunene også i 2022 vil bli tilført 100 millioner ekstra til læremiddelinnkjøp, i tillegg til de midlene som ligger i kommunerammen til ordinær utskiftning av læremidler. Videre vil vi fortsette å gi støtte til utvikling av tilrettelagte læremidler gjennom Utdanningsdirektoratets tilskuddsordninger. Vi har også kontakt med Digitaliseringsdirektoratet om tilsyn av universell utforming av digitale læremidler.