Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:337 (2021-2022) Innlevert: 11.11.2021 Sendt: 12.11.2021 Besvart: 16.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Erlend Larsen (H): Regjeringsplattformen sier at regjeringen ønsker å «nedsette et uavhengig utvalg for å se på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn på Gardermoen.» I sitt svar til representant Erlend Wiborg av 27. oktober 2021 skriver statsråden at «Jeg vil vurdere om spørsmålet om Rygge som avlastningsflyplass for Gardermoen bør være en del av mandatet til dette utvalget.»Vil statsråden la spørsmålet om Sandefjord Lufthavn Torp kan være avlastningsflyplass for Gardermoen være en del av mandatet til dette utvalget?
Jon-Ivar Nygård: Det er i dag en markedsdeling mellom Sandefjord lufthavn, Torp, som er en ikke-statlige lufthavn, og Oslo lufthavn, Gardermoen, som er en del av det statlige Avinor AS. Det er grunn til å tro at trafikken på Gardermoen hadde vært høyere dersom det i dag ikke hadde vært lufthavndrift på Torp. Det vil trolig også være slik i framtiden. Eksistensen av Sandefjord lufthavn, Torp, er derfor et faktum utvalget som skal se på framtidig kapasitet på Oslo lufthavn, Gardermoen, må ta med i sine vurderinger. Mandatet til utvalget er foreløpig ikke utarbeidet. Hvordan dette konkret skal formuleres i mandatet, må jeg komme tilbake til.