Skriftlig spørsmål fra Christian Tybring-Gjedde (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:355 (2021-2022)
Innlevert: 11.11.2021
Sendt: 15.11.2021
Besvart: 23.11.2021 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Christian Tybring-Gjedde (Uav)

Spørsmål

Christian Tybring-Gjedde (FrP): Hvilke økonomiske, kontraktuelle, operative og industrielle konsekvenser for norsk industri vil det få dersom Norge reduserer antall bestilte F35 kampfly fra 52 til henholdsvis 40 og 48?

Begrunnelse

Flere partnerland har antydet at de kommer til å redusere anskaffelsesantallet av F-35. Bakgrunnen for de varslede reduksjonene er blant annet høyere driftskostnader enn antatt. Dersom det medfører riktighet at drifts- og anskaffelseskostnadene blir vesentlig høyere enn antatt ved anskaffelses inngåelse, vil dette kunne få alvorlige konsekvenser for driften av Forsvaret som helhet og i særlig grad for Luftforsvaret.

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Anskaffelse av de 52 norske flyene som er godkjent av Stortinget er forpliktet i partnerskapet. De siste seks flyene ble forpliktet i mars 2020 og Norge har dermed ikke anledning til å redusere bestillingen av F-35 kampfly til hverken 40 eller 48 fly. Dette vil i så falle være et brudd med de avtaler som er gjort i det internasjonale partnerskapet. Partnerskapsavtalen (PSFD MOU) gir partnerne full mulighet til å endre sine planlagte anskaffelser frem til den enkelte produksjonsserie forpliktes. Forpliktelsen finner sted gjennom en styrebeslutning fire år før flyene leveres. Når produksjonsserien er forpliktet, har partnerne ikke lenger anledning til å endre antallet de har bestilt. Årsaken er behovet for å låse anskaffelsesvolumet det skal forhandles om, da dette er en av de viktigste faktorene som påvirker flyprisen i den enkelte produksjonsserie. De landene som har endret sine planlagte anskaffelser har gjort dette for produksjonsserier som de enda ikke har forpliktet i partnerskapet.
Hvilke økonomiske konsekvenser en redusert bestilling ville kunne få blir dermed et hypotetisk spørsmål. Anskaffelsen av fly for leveranse i 2023, 2024 og i 2025 for de partnere som skal ha fly da, blir forhandlet som en felles flerårig anskaffelse. For disse flyene er det allerede inngått kontrakt for deler med lang ledetid. Hovedkontrakten for flyene er i all hovedsak ferdigforhandlet og vil signeres i begynnelsen av 2022. Disse kontraktene vil dermed måtte reforhandles hvis anskaffelsesvolumet endres. De økonomiske, tidsmessige, og ikke minst politiske konsekvensene av en slik reforhandling ville blitt betydelige, både for Norge og de andre partnernasjonene.
På samme vis vil det ikke være mulig å forutse de industrielle konsekvensene av å bryte partnerskapsavtalen. Det ligger ikke et tradisjonelt industrielt gjenkjøpsregime til grunn for F-35 anskaffelsen, men et industrisamarbeid der partnernes industriaktører må vise seg konkurransedyktige etter best value prinsippet. Brukernasjonene konkurrerer seg til industrikontrakter som reforhandles periodisk gjennom hele levetiden. Norsk industri har allerede tegnet kontrakter til en verdi av over 10 mrd. kroner og konkurrerer seg stadig til nye. Det vil sannsynligvis ikke være konkurransefremmende for norsk industri hvis Norge ikke lenger oppfattes som en forutsigbar og troverdig partner som står ved sine forpliktelser.
Som det er gjort rede for gjennom Prop. 1 S (2019-2020) er behovet for kampfly forankret i Stortingets operative ambisjon og dimensjonert mot å kunne løse definerte oppgavesett. Analysen som ble gjennomført i 2019 viste, som tidligere analyser, at ivaretakelse av nasjonale oppgaver i hele konfliktspekteret var det mest krevende oppgavesettet og at 52 F-35 kampfly er et minimum av hva Forsvaret trenger for å ha en tilfredsstillende operativ evne til å møte et mulig strategisk overfall på norsk territorium. Stortingets operative ambisjon ville dermed måttet revurderes hvis en skulle ha anskaffet under 52 F-35 kampfly.
Anskaffelse av de 52 norske F-35 kampflyene er allerede forpliktet i partnerskapet og Norge har, basert på avtalene det internasjonale partnerskapet bygger på, ikke anledning til å redusere bestillingen. Jeg mener Norge vil være best tjent med å fremstå som en forutsigbar og troverdig partner i F-35 programmet.