Tobias Drevland Lund (R): Hvordan vil statsråden sikre kollektivtrafikktilbudet og et forsvarlig økonomisk handlingsrom for fylkeskommunene når regjeringa i tilleggsproposisjonen ikke setter av egne midler til å kompensere fylkeskommunene for tap av billettinntekter?
Begrunnelse
Det er bra at regjeringa øker de frie inntektene til fylkeskommunene mer enn hva den avgåtte regjeringa foreslo. Derimot er det dårlig nytt at det i den nye regjeringas tilleggsproposisjon som statsråden la fram 8. november, ikke ligger egne midler til å kompensere fylkeskommunene for tap av billettinntekter. Dette på tross av at det fortsatt er store økonomiske tap som følge av færre passasjerer og endrede reisevaner under koronapandemien. Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, NHO Sjøfart, Spekter, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet sendte 10. november ut et brev der de sammen ber om ytterligere 500 millioner for å dekke kollektivtrafikkens omstillingsbehov. Nivået for antall passasjerer på tog- og annen kollektivtrafikk ligger nå på mellom 75 og 80 prosent av nivået i 2019. Det betyr at det fortsatt er en ekstraordinær situasjon for kollektivtransporten. Flere fylkeskommuner varsler at de vil komme til å måtte kutte i rutetilbud på nyåret hvis det ikke kommer egne kompensasjonsmidler. Det er dårlig nytt for alle som ønsker seg en bedret kollektivtransport i hele landet og for å nå klimamålene Norge og regjeringa har satt seg.