Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til finansministeren

Dokument nr. 15:344 (2021-2022)
Innlevert: 11.11.2021
Sendt: 12.11.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 18.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hvordan vil statsråden sikre kollektivtrafikktilbudet og et forsvarlig økonomisk handlingsrom for fylkeskommunene når regjeringa i tilleggsproposisjonen ikke setter av egne midler til å kompensere fylkeskommunene for tap av billettinntekter?

Begrunnelse

Det er bra at regjeringa øker de frie inntektene til fylkeskommunene mer enn hva den avgåtte regjeringa foreslo. Derimot er det dårlig nytt at det i den nye regjeringas tilleggsproposisjon som statsråden la fram 8. november, ikke ligger egne midler til å kompensere fylkeskommunene for tap av billettinntekter. Dette på tross av at det fortsatt er store økonomiske tap som følge av færre passasjerer og endrede reisevaner under koronapandemien. Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, NHO Sjøfart, Spekter, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet sendte 10. november ut et brev der de sammen ber om ytterligere 500 millioner for å dekke kollektivtrafikkens omstillingsbehov. Nivået for antall passasjerer på tog- og annen kollektivtrafikk ligger nå på mellom 75 og 80 prosent av nivået i 2019. Det betyr at det fortsatt er en ekstraordinær situasjon for kollektivtransporten. Flere fylkeskommuner varsler at de vil komme til å måtte kutte i rutetilbud på nyåret hvis det ikke kommer egne kompensasjonsmidler. Det er dårlig nytt for alle som ønsker seg en bedret kollektivtransport i hele landet og for å nå klimamålene Norge og regjeringa har satt seg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet er oversendt meg fra finansministeren da Samferdselsdepartementet er sektormyndighet for kollektivtransport, også det som fylkeskommunene har ansvar for.
Det økonomiske handlingsrommet til fylkeskommunene bedres gjennom de økte frie inntektene som representanten viser til i begrunnelsen til spørsmålet. At de økte inntektene er frie, betyr at den enkelte fylkeskommune kan bruke dem slik de mener er best etter egne behov og prioriteringer.
Jeg har lagt opp til at fylkeskommunene skal kompenseres for netto tap i kollektivtransporten ut 2021. Dette innebærer at de blir kompensert i tre måneder etter at smitteverntiltakene i kollektivtransporten ble opphevet.
Når smitteverntiltakene er opphevet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi gjør derfor ikke om på Solberg-regjeringens prioritering i forslaget til statsbudsjett 2022 om ikke å forlenge kompensasjonen til tog- og kollektivselskapene. Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak.