Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:351 (2021-2022)
Innlevert: 12.11.2021
Sendt: 12.11.2021
Besvart: 18.11.2021 av arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Hva vil statsrådene gjøre for å sikre ofrene for trygdeskandalen får tilgang nødvendige opplysninger for å vurdere om de har krav på erstatning for den økonomiske, sosiale og psykiske belastningen som de har lidd som følge av uretten de er rammet av?

Begrunnelse

To år etter at trygdeskandalen ble kjent har ofrene for myndighetenes feil ennå ikke fått et endelig oppgjør.
Mer enn 50 personer ser ut til å ha blitt anmeldt, domfelt og fengslet i strid med gjeldende regler. Mange hundre har fått uberettiget tilbakebetalingskrav fra NAV. Mer enn 6000 personer har fått uberettiget vedtak om avslag, stans og avkortning på ytelser.
Så langt har regjeringen erkjent ansvar for ofrenes økonomiske tap. Men regjeringen har nektet å ta ansvar for den store økonomiske, sosiale og psykiske belastningen som ofrene har lidd som følge av at de ikke bare har mistet og fått redusert helt sentrale ytelser som de hadde krav på, men også i strid med norske rett, blitt tvunget til å tilbakebetale ytelser, i mange tilfeller uten reell mulighet til å skaffe seg inntekter. I tillegg kommer de enorme belastningene for alle de som er urettmessig anmeldt og domfelt og som også har sonet.
Ikke bare har regjeringen nektet å ta ansvar for ofrenes økonomiske, sosiale og psykiske belastninger, regjeringen har i tillegg hindre ofre i å gjøre seg opp en oppfatning om de kan vinne frem med krav om oppreisningserstatning. Juristene sier at ofrene bare hare har rettslig krav på oppreisningserstatning dersom noen på ledelsesnivå i staten har opptrådt grovt uaktsomt. Og i denne vurderingen av hvor grov uaktsomheten har vært på ledelsesnivå er det helt sentralt å vite hva statsråder og tidligere regjeringer har visst om EØS-reglene og om de har ønsket å utfordre handlingsrommet i EØS-avtalene» med trygdede personer som innsats.
I den sammenhengen er den interdepartementale utredningen «Eksport av velferdsytelser» fra 2014 sentral. Den ser ut til å vise nettopp hva den forrige regjeringen fikk vite om EØS-reglene og hvilke rammer som gjaldt for praktiseringen av folketrygdlovens krav til opphold i Norge. Ingen andre enn dem har lest 2014-utredningen og dens vedlegg vet om den også vurderinger om å utnytte handlingsrommet.
Dersom det viser seg at regjeringen allerede i 2014 fikk utredet at EØS-avtalen ikke tillot den praksis myndighetene hadde helt frem til oktober 2019, vil det være et sterkt argument for at statsråden eller regjeringen har opptrådt grovt uaktsomt ved å ikke stanse den ulovlige praksisen langt tidligere.

Hadia Tajik (A)

Svar

Hadia Tajik: Dette har vore, og er ei svært alvorleg sak. Eg vil sjå til at Nav held fram med å følgje opp dei berørte og gi dei god informasjon. Det er oppretta ei særskild ordning for erstatningssaker og ei særskild rettshjelpsordning, og det er oppretta ei uavhengig nemnd som handsamar klager på krav om erstatning som spring ut frå Nav-/EØS-saka. Handsaming av erstatningssakene er lagt til ei eining i Nav som er frikopla organisatorisk frå Nav Klageinstans.
I alle vedtaka som fattast i denne saka blir det informert om at brukaren kan krevje erstatning for økonomisk tap som han/ho har lidd som følgje av feilen Nav har gjort, og at tapet må dokumenterast. På same måte blir det informert om det særskilte rettshjelpstiltaket knytt til Navs feilaktige praktisering av EØS-regelverket, og at ordninga omfattar både hjelp til å setje fram krav om erstatning og hjelp til å klage til den uavhengige klagenemnda. Denne informasjonen er lagd ut på www.nav.no.
Når Nav mottek krav om erstatning, sender Nav brev til vedkomande. Her ber Nav om at det blir sendt inn dokumentasjon på økonomisk tap, og at dette kan vere «inntekter du har gått glipp av eller utgifter du er påført». I same brev blir det også informert om rettshjelpsordninga.
Når brukar klagar på vedtak om erstatning, informerer Nav brukar om at dei førebur saka for den uavhengige klagenemnda. Vidare informerer Nav om at Nav tek vedtaket opp til ny vurdering og utarbeider innstilling til klagenemnda, at brukar får kopi av innstillinga og kan kome med eventuelle merknader før vedtaket blir behandla av klagenemnda. Også her blir det informert om rettshjelpsordninga.
Dei som har vore utsetje for straffeforfølging, vil ha krav på erstatning etter reglane i straffeprosesslova, og desse reglane omfattar også oppreisning. Det inneber at dei som blir frifunne ved ny domstolsbehandling vil kunne søkje om erstatning etter straffeforfølging. Vedkomande kan i desse sakene ha krav på fritt rettsråd utan behovsprøving, og det kan i desse sakene bli gitt erstatning både for økonomisk tap og for ikkje-økonomiske belastningar, det vil seie oppreisning.