Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:352 (2021-2022)
Innlevert: 12.11.2021
Sendt: 12.11.2021
Besvart: 19.11.2021 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Losene er pr. dags dato fortsatt ikke underlagt arbeidsmiljøloven, forhandlinger har vært ført over tid mellom Losforbundet og Kystverket uten at en har klart å komme frem til en avtale. Det er av betydning for partene at det gis et signal om hvor lang tid en har til disposisjon.
Jamfør tidligere svar, er det korrekt å anta at losene blir underlagt arbeidsmiljøloven fra 1.1 2022?

Begrunnelse

I Stortingets møte 23. mars 2021 ble det gjort følgende:

«vedtak til lov om endringer i arbeidsmiljøloven (lovens anvendelse for yrkesdykking og losing)
I: I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. skal § 1-2 andre ledd bokstav a lyde: a) sjøfart, fangst og fiske, herunder bearbeiding av fangsten ombord i skip, men likevel slik at dykkeoperasjoner og losing er omfattet av loven.
II: Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.»

Fra prop. 68L (2020-2021): Losvirksomhet er i dag unntatt fra arbeidsmiljølovens regulering gjennom det generelle unntaket for «sjøfart» i arbeidsmiljøloven § 1-2 andre ledd. Loser er heller ikke omfattet av sjøfartslovgivningens «motsvarende» regulering. I Prop. 65 L (2013–2014) Lov om losordningen (losloven), fremholdt Samferdselsdepartementet at det er prinsipielt uheldig at sentrale vernebestemmelser for losene følger av tariffavtaler, og således ikke har grunnlag i lov. Det ble videre uttalt at en slik regulering ikke gir samme forutsigbarhet, hverken for losene eller for driften av lostjenesten, og dermed for sjøtransporten, som når vernebestemmelsene er forankret i lov og forskrift. På denne bakgrunn ble det nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å utarbeide forslag til rettslig grunnlag for regulering av arbeidstid, arbeidsmiljø og sikkerhet i arbeidslivet for loser og losaspiranter. Arbeidsgruppen anbefalte at losenes vernebestemmelser blir forankret i arbeidsmiljøloven. Av hensyn til lostjenestens særpreg og organisering, anbefalte arbeidsgruppen videre at arbeidstid, på tilsvarende måte som i dag, skal reguleres i tariffavtale mellom Norsk Losforbund og Kystverket.
På et tidligere stilt spørsmål dette år ble det svart at Stortingets lovvedtak er det knyttet tre anmodningsvedtak, og ikrafttredelse av lovvedtaket vil ses i sammenheng med oppfølging av disse.
For øvrig vises det til at hovedregelen etter Utredningsinstruksen er at lover og forskrifter av betydning for privat og offentlig forretningsvirksomhet skal tre i kraft fra årsskiftet.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Ved lov om endringer i arbeidsmiljøloven (lovens anvendelse for yrkesdykking og losing) 7. mai 2021 nr. 29 ble det vedtatt at dykkeoperasjoner og losing skal være omfattet av arbeidsmiljøloven.
Losene har vært unntatt fra loven. Dette var derfor en viktig lovendring. Det er prinsipielt uheldig at grunnleggende rettigheter som vern av helse, velferd og sikkerhet i arbeidslivet ikke har vært regulert i lov og forskrift for losene, men i stedet fremkommet av tidsbegrensede avtaler.
Med lovendringen får losene det vernet som de fleste andre arbeidstakere har i Norge og som følger av arbeidsmiljøloven. Av hensyn til lostjenestens særpreg og organisering vil arbeidstid, på samme måte som tidligere, fortsatt reguleres i tariffavtale mellom Norsk Losforbund og Kystverket.
I forbindelse med lovvedtaket 7. mai, fastsatt på bakgrunn av forslag i Prop. 68 L (2020-2021), jf. Innst. 282 L (2020-2021), fattet Stortinget tre anmodningsvedtak; vedtak nr. 770, nr. 771 og nr. 772.
Anmodningsvedtakene gjelder blant annet spørsmålet om "påmønstrede dykkere" skal få med seg rettigheter de i dag har etter sjøfartslovgivningen, herunder sykepengerettigheter, ved flytting til arbeidsmiljøloven. Arbeids- og sosialdepartementet utreder de spørsmål som anmodningsvedtakene reiser, og vurderer det slik at eventuell videreføring av særrettigheter etter sjøfartslovgivningen vil kreve lovendring, og departementet tar sikte på å sende disse spørsmålene på alminnelig høring. Det er videre Arbeids- og sosialdepartementets oppfatning at slik eventuell lovendring(er) bør gjennomføres før endringsloven til arbeidsmiljølovens virkeområde ikraftsettes.
Stortingets anmodningsvedtak i saken gjelder bare den delen av endringsloven som omfatter dykking. Saklig sett er det derfor ikke noe i veien for å sette i kraft den delen av lovvedtaket som gjelder losing. Ettersom det i ikrafttredelsesbestemmelsen i lovvedtaket ikke er tatt forbehold om delvis ikrafttredelse, er det imidlertid etter min oppfatning neppe anledning for Kongen til å fatte slikt vedtak.
Det er foreløpig usikkert når lovendringen vedrørende dykking vil være på plass. Jeg vil derfor også vurdere om det kan være hensiktsmessig å komme tilbake til Stortinget med et forslag som gir grunnlag for delt ikraftsettelse av Stortingets endringslov.