Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:405 (2021-2022)
Innlevert: 18.11.2021
Sendt: 18.11.2021
Besvart: 25.11.2021 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Er statsråden enig med Stord kommune, eller bør lokale produsenter tillates å vise frem produktene sine?

Begrunnelse

16. november kunne vi lese i avisen Sunnhordland at direktør Martin Tveita ved Stord hotell «legg seg langflat etter at Stord kommune meiner hotellet har drive med ulovleg alkoholreklame.»
Bakgrunnen til dette er at hotellet arrangerte et høstmarked for lokal, kortreiste mat og drikke, der det lokale bryggeriet ELØ var representert. ELØ hadde ølflasker og bokser på et bord, slik at gjestene fikk se utvalget. Dette mener Stord kommune er brudd på alkoholloven.
Som avisen skriver:

«Haustmarknaden blei omtala på redaksjonell plass i Sunnhordland. Då skjenkjemynde i Stord kommune såg eit bilete i artikkelen slo dei alarm.»

Dette fremstår intet mindre som plaging av folk og næringsliv. At lokale produsenter viser frem produktene sine på marknader, ølmesser osv kan umulig være tenkt at skal fremstå som kriminelt.
Dagens alkohol lovgivning er meget streng, men en slik tolkning gjør jo virkelig hverdagen til stolte produsenter kjipere.
https://www.sunnhordland.no/naeringsliv/ol-styreleiaren-om-reklameskandalen-me-tykkjer-dette-er-veldig-trist-for-stord-hotell/

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg kan ikke å gå inn i en konkret vurdering av enkeltsaker. Kommunen må ved sin kontroll med skjenkesteder, i det enkelte tilfelle vurdere om reklameforbudet i alkoholloven og alkoholforskriften er overtrådt. Redegjørelsen videre er derfor en generell beskrivelse av regelverket for alkoholreklame.
Først vil jeg imidlertid vise til at regjeringen ønsker å videreføre en restriktiv alkoholpolitikk, herunder opprettholde et strengt og omfattende reklameforbud. Reklameforbudet er et viktig virkemiddel for å begrense alkoholkonsumet i befolkningen og dermed redusere omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk. Forbudet skal hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel. Det skal også virke holdningsskapende ved at man opprettholder forståelse i befolkingen for at alkoholholdige drikkevarer ikke er en vanlig vare, men en vare som kan medføre skader og problemer for den som drikker, pårørende, andre tredjepersoner, arbeidslivet og for samfunnet. Særskilt regulering er nødvendig dersom formålet om å begrense alkoholkonsumet i befolkningen skal oppnås.
Forbudet mot alkoholreklame går fram av alkoholloven § 9-2. Reklame er i alkoholforskriften § 14-2 definert som "massekommunikasjon i markedsføringsøyemed". Det foreligger markedsføringsøyemed dersom et siktemål med kommunikasjonen er å fremme salg. Dvs. at presentasjon av alkoholholdig drikk med sikte på å fremme salg av alkohol, også på markeder og messer, er ulovlig med mindre det er gjort unntak fra forbudet.
I alkoholforskriften § 14-3 er det tatt inn enkelte unntak fra alkoholreklameforbudet. Bestemmelsen inneholder en uttømmende liste over de tilfellene der reklameforbudet ikke kommer til anvendelse.
Det er i alkoholforskriften § 14-3 nr. 16 gitt et unntak fra reklameforbudet på messer, festivaler, omvisninger, kurs og foredrag som omhandler alkoholholdig drikk. Bakgrunnen for innføringen av denne unntaksbestemmelsen var at slike arrangementer om alkohol er viktige arenaer for forbrukere å orientere seg om ulik alkoholholdig drikk. Samtidig var det viktig å sikre at ordningen ikke åpner for informasjon om alkoholholdig drikk i det offentlige rom og at publikum ikke blir ufrivillig eksponert for alkoholinformasjon. Unntaket er derfor snevert og formålet er å legge til rette for at informasjonen direkte fra produsenter og grossister på messer og festivaler kun gis til forbrukere som bevisst oppsøker denne informasjonen.
Arrangementer som omfattes av unntaket er derfor arrangementer hvor informasjon om alkoholholdig drikk er temaet eller begrunnelsen for arrangementet, hovedsakelig mat- og drikkearrangementer som for eksempel ølmesser, vinkurs, mat- og vinfestivaler, osv.
Den informasjonen som kan gis er kun nøkterne produktspesifikke faktaopplysninger om råvarer, tilvirkning, duft, smak, farge, serveringsmåte, oppbevaring, bruksområder og forhandlere, herunder produktbilder på nøytral bakgrunn.
Områder hvor slike opplysninger kan gis må være tydelig avgrenset uten tilgang for personer under 18 år. Slike arrangementer kan videre kun finne sted på tydelig avgrensede områder. Dette betyr at inn- og utganger er tydelig merket slik at det er åpenbart for publikum (fysisk synlig) at man går inn på et område med alkoholinformasjon.