Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:444 (2021-2022)
Innlevert: 22.11.2021
Sendt: 23.11.2021
Besvart: 29.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Synes statsråden det er rimelig at unge folk som skal ta førerkort får en merkostnad på 4-5 000 kroner når Statens vegvesen må avlyse oppkjøring grunnet manglende personell og hva vil han gjøre for å rydde opp?

Begrunnelse

Nylig kunne vi i Smaalenenes Avis lese om lange køer for å ta førerkortet i Indre Østfold. Det har også kommet frem tilfeller der Statens vegvesen på kort varsel må utsette oppkjøring grunnet sykdom og manglende sensorer. Det påfører personen som skal ta førerkortet en merkostnad på 4-5 000 kr for leie av bil til oppkjøring. Når avlysningen av kjøretimen skyldes manglende personell hos Statens vegvesen er dette en kostnad som burde blitt dekket av Statens vegvesen og ikke hos den enkelte elev som er uskyldig i kanseleringen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg forstår at en slik situasjon er frustrerende for førerkortkandidatene. Jeg vil imidlertid trekke frem at Statens vegvesen årlig gjennomfører ca. 150 000 praktiske førerprøver. Det er svært få tilfeller hvor prøvene av en eller annen grunn må endres på kort varsel. Jeg har all grunn til å tro at Statens vegvesen unngår utsettelser eller avlysninger så langt dette er mulig.
Det kan være flere årsaker til at prøver må avbestilles på kort varsel, men i de fleste tilfellene skyldes det et uforutsett sykdomsforfall hos sensor. Sykdom hos de ansatte kan vi ikke klandre Statens vegvesen for. Statens vegvesen har dessverre ikke noen ekstra tilgjengelige sensorressurser som kan gå inn i de tilfellene akutt sykdom oppstår. Alt av tilgjengelige ressurser er satt inn for å imøtekomme den ekstraordinære etterspørselen som har oppstått i kjølvannet av pandemien.
Slik ordningen er i dag, er det trafikkskolene som leier ut kjøretøy til kandidaten under førerprøven Jeg antar at spørsmålsstillerens beregning på 4-5000 kroners tap inkluderer kostnader til leie av bil og Statens vegvesens gebyr for å gjennomføre oppkjøring. Statens vegvesens gebyr på i overkant av 1000 kroner frafalles selvsagt når Statens vegvesen selv avlyser eller utsetter. Uten at jeg har full oversikt over trafikkskolenes priser for leie av bil til oppkjøring, ser disse ut til å vanligvis ligge på 2-3000 kroner. Kandidatens plikt til å betale denne summen ved utsettelse eller avlysning vil i første omgang bero på avtalen mellom skolen og kandidatene.
Jeg legger for øvrig til grunn at Statens vegvesen og trafikkskolen sammen gjør sitt for at kandidaten ikke blir økonomisk ansvarlig for forhold som ligger helt utenfor vedkommendes kontroll.