Seher Aydar (R): Reguleringsplan for kapasitetsutvidelse på jernbanenettet gjennom Brynsbakken i Oslo ble hastebehandlet fordi bane NOR hadde varslet at utbyggingen ville bli forsinket dersom den ikke ble behandlet på det tidspunktet. Nå har bane NOR varslet at utbyggingen forsinkes med minst 4 år likevel.
Vil statsråden instruere Bane NOR til å gjøre de etterspurte utredningene av støy, lokkløsninger og bevaringshensyn i Brynsbakken og sikre at Oslo bystyre kan behandle saken på nytt?
Begrunnelse
Før påske ble det til stor lokal motstand og med knapt flertall vedtatt en reguleringsplan for kapasitetsutvidelse på jernbanenettet gjennom Brynsbakken i Oslo. Saken ble hastebehandlet fordi bane NOR hadde varslet at utbyggingen ville bli forsinket med minst 4 år dersom den ikke ble behandlet på det tidspunktet. For flere partier ble hensynet til å få økt kapasitet i jernbanen for gods og passasjerer avgjørende.
Den store lokale motstanden hadde flere årsaker. Sentralt var en opplevelse av at lokalmiljøet ble overkjørt og at temaer som burde vært utredet grundigere ikke var sett på. Det gjaldt særlig tiltak for å begrense støyen gjennom det tett befolkede boligområdet, ulike lokkløsninger samt mulighetene for å bevare hele eller deler av det vernede gamle boligstrøket i Enebakkveien, kjent som Hylla.
Nå har bane NOR varslet at utbyggingen forsinkes med minst 4 år. Denne beskjeden har utløst stor frustrasjon blant folkevalgte i Oslo, og flere uttrykker at de føler seg lurt av Bane NOR. Vi trenger å få flyttet passasjerer og gods fra vei til bane av hensyn til klima og for å redusere lokal støy og luftforurensing. Dette arbeidet er avhengig av at myndighetene og Bane NOR har tillit i befolkningen.
Når premisset om at dette er en hastesak ikke lenger gjelder, bør Bane NOR som en offentlig aktør som trenger å gjenreise tillit i befolkningen gjøre de ønskede utredningene og undersøkelsene. Det kan ligge til grunn for en revidering eller ny behandling av reguleringsplanen i Oslo bystyre.