Sylvi Listhaug (FrP): Hva tenker helseministeren om at eldre pasienter må vente utendørs i fem timer på pasienttransport, og hvordan vil ministeren sikre at slike grove feil ikke skjer igjen?
Begrunnelse
Spørsmålsstiller har blitt kontaktet av et familiemedlem til en 83 år gammel kvinne fra Fredrikstad, som i november hadde en behandling på Ullevål sykehus. Da hun var ferdig med behandlingen rett før klokken 15:00 bestilte hennes datter, som var med til behandlingen, drosje fra pasientreisekontoret. De gikk ut av sykehusbygget for å vente på drosjen. Det var også en annen pasient som skulle reise med samme drosje. Sykehusavdelingen stengte dørene klokken 15:00.
Transporten ble kraftig forsinket, og de måtte vente fem lange timer ute i kulden før drosjen endelig kom. Beskjeden de fikk fra en sykepleier da de uten hell hadde forsøkt å kontakte drosjen, var at de kunne legge ut selv for den svært kostbare drosjeturen og få refundert beløpet. Det hadde verken pasienten, som er minstepensjonist, eller hennes datter mulighet til. Dette var en svært anstrengende opplevelse for den eldre pasienten, og hun brukte flere dager på å komme seg.