Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hvorfor velger Ap, Sp og SV gjennom sitt budsjett å fjerne lærerspesialistordningen, og hva skjer med dem som allerede har tatt på seg oppgaven med å være lærerspesialist, tatt en ekstra utdanning og fått ekstra lønn?
Begrunnelse
I 2015 innførte Venstre i regjering en forsøksordning med lærerspesialister. Målet med ordningen er at læreryrket skal være både mer attraktivt å søke seg til og forbli i. Dette gjennom at dyktige og engasjerte lærere får mulighet til faglig utvikling, og at profesjonsfellesskapet styrkes og skolen som lærende organisasjon utvikles.
Lærere som trives med å stå i klasserommet og undervise, trenger flere karrieremuligheter. Lærerspesialistordningen gir lærere nye arbeidsoppgaver og mulighet til å være med på å utvikle skolen, samtidig som de får fortsette å stå i klasserommet. Over 1 000 lærere deltok i NIFUs evaluering av ordninga høsten 2020. Rapporten, som kom i slutten av april i år, viste at de fleste var godt fornøyd.
Prosjektperioden varte frem til 15.11, og den 30.11.21 ble sluttrapporten fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen lagt frem. Av den fremgår det at deltakerne i lærerspesialistutdanningene er fornøyd med studiet, og både lærere og rektorer opplever at utdanningen er relevant for funksjonen.
Høsten 2020 fantes det 1237 lærere i funksjonen, samtidig som 449 var i gang med lærerspesialistutdanningen. Høsten 2021 ble piloteringen utvidet til 2300 lærerspesialistfunksjoner. Solberg-regjeringen erklærte at man ønsket å gjøre tilskuddsordningen varig.
Gjennom budsjettet til Støre-regjeringen kuttes lærerspesialistordningen, og det er ikke avklart hva som vil skje med lærerne som allerede er tatt opp i ordningen knyttet til økt lønn mv.