Skriftlig spørsmål fra Dag-Inge Ulstein (KrF) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:614 (2021-2022)
Innlevert: 08.12.2021
Sendt: 08.12.2021
Besvart: 15.12.2021 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Dag-Inge Ulstein (KrF)

Spørsmål

Dag-Inge Ulstein (KrF): Vil statsråden jobbe for en løsning for Atløysambandet og sikre nivået på tilskuddet som staten har signalisert tidligere?

Begrunnelse

Atløysambandet er et viktig fergeavløsningsprosjekt. For øya Atløy i Vestland fylke har departementet før omleggingen av kostnadsnøklene signalisert støtte på 27,8 mill. årlig for å realisere Atløysambandet. Dette er summen øya har jobba videre med planene for. Nå er summen på grunn av endringer i nøklene nedjustert til 11,4 mill. årlig. Siden Atløy tidligere har vært løftet ut med en egen løsning av daværende kommunalminister Jan Tore Sanner mener jeg departementet må kunne opprettholde det nivået på tilskuddet som var forespeilet.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Når et fergesamband blir avløst eller kortet inn av en bro eller undersjøisk tunnel, får fylkeskommunen redusert rammetilskudd knyttet til fergesambandet. Gjennom fergeavløsningsordningen kan fylkeskommunen beholde de innsparte fergemidlene i rammetilskuddet som en delfinansiering av veiprosjektet. Fergeavløsningsmidler blir regnet ut ifra utslag i rammetilskuddet til fylkeskommunene slik det er på det tidspunktet beregningen blir gjort. Anslaget på årlige fergeavløsningsmidler for Atløysambandet som Sogn og Fjordane fylkeskommune fikk i 2018, var basert på utslag i rammetilskuddet i 2018. Det oppdaterte anslaget som Vestland fylkeskommune har fått, er basert på utslag i rammetilskuddet i 2021. I brevet som Sogn og Fjordane fylkeskommune fikk i 2018, ble det presisert at dette var et foreløpig anslag.
I 2018 ble fergekriteriet i rammetilskuddet endret fra antall fergesamband, dvs. at hvert fergesamband utløste et likt beløp, til "normerte fergekostnader", som tar hensyn til at kostnadene ved å drifte et fergesamband blir påvirket av trafikkmengde, sambandets lengde og type farvann. I den første versjonen av det nye fergekriteriet ble Askvoll–Gjervik–Fure–Værlandet regnet som ett fergesamband, og tilskudd i rammetilskuddet knyttet til dette fergesambandet ble beregnet som om alle avgangene trafikkerte den fulle rundturlengden fra Askvoll via Gjervik og Fure til Værlandet og tilbake. Den faktiske situasjonen er at de fleste avgangene og hoveddelen av trafikken går på strekningen Askvoll–Gjervik, dvs. den delen av fergesambandet som skal avløses. Dette avviket mellom berekningstekniske forutsetninger og faktisk situasjon ga et høyere tilskudd for dette fergesambandet enn for lignende fergesamband andre steder i landet.
I 2020 ble det gjort flere justeringer i beregningen av fergetilskudd i rammetilskuddet, for å sikre at fergesambandene blir behandlet likt og dermed gir en mer rettferdig fordeling av rammetilskudd mellom fylkeskommunene. Blant annet har fergesambandet Askvoll–Gjervik–Fure–Værlandet blitt delt i to samband: Askvoll–Gjervik og Askvoll–Fure–Værlandet. Det tas også i større grad hensyn til antall avganger per fergestrekning. Fergetilskudd i rammetilskuddet – og dermed fergeavløysingsmidlar til Atløysambandet – hadde også blitt lavere hvis Askvoll–Gjervik–Fure–Værlandet fremdeles hadde blitt regnet som ett fergesamband.
Endring i fergekriteriet fra 2017 til 2018 ga en nedgang i rammetilskudd knyttet til enkelte fergesamband. Ved behandling av kommuneproposisjonen 2018 hadde kommunal- og forvaltningskomiteen derfor følgende merknad: "Komiteen mener det er naturlig at de søknader som kommer inn til departementet i 2017, og som tilfredsstiller kravene til en fullstendig søknad etter retningslinjene for ordningen, blir behandlet ut ifra nivået på nøkkelen slik den er i 2017. Søknader fra og med 1. januar 2018 blir behandlet ut ifra ny nøkkel." Det er ennå ikke sendt fullstendig søknad for Atløysambandet, og dette unntaket fra beregning av endelige fergeavløsningsmidler gjelder derfor ikke dette sambandet.
Det har ikke vært noen egen løsning for beregning av fergeavløsningsmidler for Atløyssambandet, og beregningene er i tråd med retningslinjene for fergeavløsningsordningen. Ut ifra et viktig hensyn om mest mulig lik behandling av like saker, kan jeg heller ikke lage en egen løsning. Fergeavløsningsordningen finansieres innenfor det samlede rammetilskuddet til fylkeskommunene, og hvis Vestland skulle få mer i fergeavløsningsmidler til Atløysambandet enn reduksjonen i rammetilskudd tilsier, vil dette måtte finansieres av de øvrige fylkeskommunene. Staten sparer ingenting på det nedjusterte anslaget.