Rasmus Hansson (MDG): Hva tenker samferdselsministeren om at prisøkningen på buss har vært tre ganger så høy som på bensin det siste tiåret?
Begrunnelse
NRK hadde den 6. desember 2021 en sak om at prisen på en bussbillett har økt tre ganger så mye som prisen på bensin det siste tiåret. Dette innebærer at prisen på en bussbillett har gått opp med 42 % i perioden 2010-2022, mens prisen på tog og bane har gått opp med 28 %. I samme periode har prisen på diesel gått opp med 12 %, mens prisen på bensin har gått opp med 14 %.
Hurdalserklæringen fører til at denne utviklingen fortsetter. Bensinprisene skal ned, mens det ikke er noen løfter om at prisen på kollektiv skal ned. Enigheten om statsbudsjett mellom Ap, Sp og SV for 2022 inneholder heller ingen nye penger til lavere kollektivpriser. Tvert imot så er det et statlige tilskuddet til reduserte billettpriser i byområdene for 2022 på beskjedne 319 mill. kroner. Samtidig bruker regjeringen over 500 mill. kr i 2022 på å kutte bompengene i de samme byområdene.
Prisen på kollektivtransport fastsettes av fylkene, men er også et nasjonalt anliggende og en viktig del av det å sikre en grønn omstilling av samferdselssektoren og å redusere biltrafikken. Regjeringens reduksjon i fergeprisene er et godt eksempel på at man fra nasjonalt hold griper inn når høye priser går ut over vanlige folks mulighet til å reise miljøvennlig til og fra arbeid og fritidsaktiviteter. Fergeprisene skal på sikt halveres, og blir gratis på enkelte strekninger - prislappen er 1,2 milliarder kroner i året. Beregninger viser at dersom prisen på all kollektivtransport i hele landet reduseres med 20 %, slik MDG foreslår, så vil det koste om lag 2,8 milliarder kroner (basert på 2019-tall).
I NRKs sak fremgår det at samferdselsministeren velger å ikke svare NRK på hva han mener om at prisøkningen på kollektiv har vært tre ganger høyere enn på bensin det siste tiåret, og om han mener at prisene på buss, bane og tog bør ned. MDG mener at statsråder bør ta seg tid til å svare på spørsmål fra pressen, også når de er kritiske. MDG ønsker derfor å gi ministeren en ny sjanse til å svare.