Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:622 (2021-2022)
Innlevert: 09.12.2021
Sendt: 09.12.2021
Besvart: 20.12.2021 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvorfor er ikke fengselstomta på Grelland i Holmestrand med i sluttvurderingen for ny tomt til erstatning for Oslo fengsel (Bayern) når tomta innfrir kravet i utlysningsteksten datert 29.05.21 hvor føringen er en avstandsbegrensning på om lag 45 minutter fra Oslo sentrum?

Begrunnelse

I et skriv fra Det kongelige Justis- og beredskapsdepartement datert 29.05.21, «Invitasjon-informasjonsmøte om tomtesøk for et nytt fengsel på Østlandet» ble kommuner rundt Oslo invitert til å komme med innspill til tomtealternativer. I ett av kriteriene «Kjøretid» står det følgende:

«Fengselet har en høy andel varetektinnsatte. Det er derfor viktig at kjøretid til og fra Oslo sentrum ikke er for lang. Kjøretiden bør ikke overstige om lag 45 minutter fra Oslo sentrum».

Noe senere kan man lese i et oppslag i Aftenposten at Statsbygg uttaler «at det er viktig at kjøretiden til et nytt Oslo fengsel ikke bør overstige 30 minutter fra Oslo politidistrikt, som består av kommunene Oslo, Bærum og Asker.
Holmestrand kommune har besvart henvendelsen i brev av 29.05.21 med å vise til at kommunen nærmest har en byggeklart tomt på Grelland nær E-18 som kan stilles til disposisjon på svært kort tid. Tomta er stor og i kommuneplanen avsatt til fengselsformål. Kjøretid til Oslo sentrum er beregnet til å være innenfor det opprinnelige kravet fra Justis- og beredskapsdepartement.
Det virker underlig at det er gjort endring i kravet til kjøretid etter at kommunene ble invitert til å komme med innspill til tomtealternativer.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Premissene for lokaliseringsanalysen ble lagt av Solberg-regjeringen.
Statsbygg fikk i juni 2021 i oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet å gjennomføre en ny lokaliseringsanalyse, herunder søk etter nye tomter for et nytt fengsel til erstatning for Oslo fengsel.
Ett av silingskriteriene er kjøretid til Oslo sentrum. Fengselet har en høy andel varetektsinnsatte og det er derfor viktig at kjøretiden til og fra Oslo sentrum ikke er for lang. Lokaliseringsanalysen har derfor satt som et kriterium for utvelgelse, at kjøretiden ikke bør overstige 45 minutter. I tillegg til kjøreavstand, er også flere andre silingskriterier lagt til grunn som f.eks. tomtens størrelse, form, byggbarhet og tilgjengelighet.
Statsbygg har på grunnlag av silingskriteriene valgt ut fem tomter, i tillegg til Bredtveit, som de nå vurderer i en samfunnsøkonomisk analyse.
Lokaliseringsanalysen og tilhørende samfunnsøkonomisk analyse vil foreligge i løpet av året, og vil inngå i kunnskapsgrunnlaget for beslutning om lokalisering av nye fengselsplasser til erstatning for Oslo fengsel.
Jeg mener at det også bør ses nærmere på om det kan legges noen høysikkerhetsplasser mer enn 45 minutters kjøretid fra Oslo sentrum. Det kan derfor også være aktuelt å utrede andre løsninger, som utvidelse av eksisterende fengsler, f.eks. Ilseng. Jeg vil informere Stortinget på egnet måte når regjeringen har tatt stilling til saken.