Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil statsråden foreslå en konkret bestemmelse som hensyntar behovet for å motvirke aggressiv skatteplanlegging og hvordan vil statsråden sikre at advokaters taushetsplikt ikke er til hinder for at påtalemyndighetene får utøve kontrollvirksomhet?
Begrunnelse
Viser til justis- og beredskapsministerens svar 17. november 2021 angående tydeligere grensegang i advokaters taushetsplikt i rene skatterådgivningssaker. Statsråden viser til at unntakene og bevisforbudets rekkevidde skal fremgå av særlovgivningen, og at ny advokatlov ikke vil være til hinder for å tydeliggjøre grensedragninger for unntak fra advokaters taushetsplikt på skatteområdet i skattelovgivningen.
Selv om det eksisterer unntak fra taushetsplikten i skatteloven i dag, omfatter unntakene lite og skattedirektoratet erfarer fremdeles at informasjonstilgangen er svært begrenset. Skattedirektoratet uttalte i høringsuttalelse til Advokatutvalget i 2015 (side 3) at (…) påberopelse av taushetsplikten er omvendt proporsjonal med sakens kompleksitet og størrelse, slik at taushetsplikten blir et hinder for informasjonstilgang og kontroll i saker der informasjonsbehovet er størst. Dette kan for eksempel gjelde ved transaksjoner i regelverkets yttergrenser, herunder konserninterne transaksjoner over landegrensene.
Det er videre ikke bare straffeloven og skatteloven som i dag er uklare og dermed hindrer påtalemyndighetene tilgang til nødvendig informasjon i forbindelse med økonomiske transaksjoner for å drive sin kontrollvirksomhet. Forhold knyttet til toll og NAV er andre eksempler. En tilnærming som går på å regulere unntak i særlovgivning fremstår dermed som fragmentarisk. En mangel på prinsipiell grensedragning i Advokatloven vil gjøre det forvirrende og vanskelig for lovgiver å trekke grensene i særlovgivningene.