Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:654 (2021-2022)
Innlevert: 09.12.2021
Sendt: 13.12.2021
Besvart: 20.12.2021 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil utredningen «Dokumentoffentlighet i straffesaker» komme på høring, og hvordan vil justisministeren følge opp det viktige arbeidet med å sikre åpenhet og innsyn i rettspleien?

Begrunnelse

Det heter i Hurdalsplattformen at «regjeringa er spesielt bekymra for kåra til kvalitetsjournalistikken.»
Innsynsreglene i rettspleien er av stor betydning for de redaktørstyrte journalistiske mediene, enten det er tale om store redaksjoner med dedikerte journalister innenfor retts- og kriminaljournalistikken, eller en mindre redaksjon som mer sporadisk dekker aktuelle rettssaker.
Formålet med dokumentinnsyn for allmennheten er å føre kontroll med, og bygge tillit til, den offentlige myndighetsutøvelsen. Dette er av stor betydning på straffesaksfeltet, der myndighetene har et maktmonopol. Mediene representerer allmennheten i reglene om offentlighet i straffesaker. Størst mulig åpenhet og innsyn i rettspleien er derfor helt avgjørende for at pressen skal kunne utføre sin samfunnsfunksjon.
Norske regler på området har ikke vært vesentlig endret på 20 år, til tross for at det her har skjedd en betydelig rettsutvikling i Den europeiske menneskerettsdomstolen.
28. februar i år leverte jusprofessor Ragna Aarli en utredning til Justis- og beredskapsdepartementet om «Dokumentoffentlighet i straffesaker». Her legger hun til grunn at det har vært et paradigmeskifte i spørsmålet om åpenhet, og at pressen står i en særstilling når det gjelder retten til innsyn. Hun foreslår betydelig utvidelse av allmennhetens og journalistenes innsynsrett i straffesaksdokumenter. Det er behov for at loven tilpasses dette paradigmeskiftet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Reglene om allmennhetens innsyn i straffesaksdokumenter må balansere hensynet til en effektiv kontroll med offentlig myndighetsutøvelse opp mot hensynet til de berørte partenes personvern og politiet og påtalemyndighetens effektive etterforsking. Dokumentinnsyn er en grunnleggende forutsetning for å kunne føre kontroll med, og dermed også bygge tillit til, offentlig myndighetsutøvelse. Det gjelder særlig på straffesaksfeltet der myndighetenes maktmonopol er spesielt fremtredende.
Det er viktig at regler som retter seg mot allmennheten, er oversiktlige og tilgjengelige. Dagens regler om allmennhetens rett til innsyn i straffesaker kan fremstå noe fragmenterte, og av den grunn kan de oppfattes krevende å orientere seg i. Det har også skjedd en teknologisk utvikling som gjør at reglene på enkelte punkter kan fremstå noe utdaterte og lite tilpassede. Videre er det viktig at ordlyden i bestemmelsene speiler rettstilstanden på området.
I professor Ragna Aarlis utredning Dokumentoffentlighet i straffesaker, som ble levert til Justis- og beredskapsdepartementet 28. februar 2021, foreslås en betydelig utvidelse av retten til innsyn i straffesaksdokumenter, både for verserende og avsluttede straffesaker. Det foreslås å videreføre systemet med særretter for pressen. Det er dessuten foreslått å lovfeste en plikt til å vurdere merinnsyn der regelverket åpner for å gjøre unntak fra retten til innsyn. Bestemmelsen åpner for å gi allmennheten innsynsretter som ellers er forbeholdt pressen.
Aarlis utredning er for tiden til vurdering i departementet, hvor det vurderes hvordan den best kan følges opp, herunder om den skal sendes på høring. En eventuell høring vil kunne gi viktig informasjon om hvordan de ulike avveiningene bør foretas.