Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:626 (2021-2022)
Innlevert: 09.12.2021
Sendt: 10.12.2021
Besvart: 16.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsråden se på muligheter for å gi Statens vegvesen utvidede sanksjonsmuligheter ved avdekking av mangler på kjøretøy?

Begrunnelse

Statens vegvesen (SVV) foretar jevnlig kontroller av vogntog. Ved avdekking av mangler har SVV begrensede muligheter til sanksjoner ovenfor førere eller transportør. Blant annet får vogntog som har dårlige dekk eller mangler kjettinger kjøre videre, kun med et gebyr i lomma, om det er greie kjøreforhold på kontrollstedet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utekontrollørene i Statens vegvesen arbeider daglig med å sørge for at vi har trygge kjøretøy på veiene våre. Årlig passerer om lag 500 000 kjøretøy gjennom vegvesenets kontrollplasser, hvor det ut fra risikovurdering gjøres en utvelgelse av kjøretøy for videre kontroll.
Statens vegvesen gjennomførte over 79 000 slike utvidede kontroller av tunge kjøretøy i 2020. Av disse kontrollerte kjøretøyene var det 22 066 som ikke fikk kjøre videre før de hadde rettet påviste feil og mangler. Dette tilsvarer om lag 28 prosent av de kontrollerte kjøretøyene. Vegvesenets risikobaserte kontroll bidrar til at kontrollaktiviteten spisses mot kjøretøy som kan forventes å ha mangler. Dette øker effektiviteten og sikrer god utnyttelse av kontrollressursene. Det reduserer også omfanget av unødige kontroller av kjøretøy hvor alt er i orden.
Som representanten viser til, kan Statens vegvesen ilegge gebyr for manglende bruk av vinterdekk, og for manglende medbringelse av kjettinger. Vegvesenet fikk ved forskriftsendring 1. september i år også mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr på stedet bl.a. for mangler knyttet til bestemmelser om lys og for kjøring med overlast.
Det kan ilegges bruksforbud når kjøretøyet ikke er i forsvarlig stand, kjøretøyets last ikke er forsvarlig sikret, eller når kjøretøyets hjul ikke er sikret tilstrekkelig veigrep når føreforholdet gjør det nødvendig. Statens vegvesen kan også benytte sin tilbakeholdsrett etter vegtrafikkloven for å sikre betaling av ilagte gebyrer.
Det er et viktig prinsipp nasjonalt og internasjonalt, at sanksjoner som ilegges må stå i forhold til overtredelsen det reageres mot. Store deler av vintersesongen hvor det er krav til vinterdekk, kjøres det på bar asfalt mange steder i landet. Ved bart føre er det ofte ikke nødvendig å nedlegge bruksforbud ved eksempelvis manglende medbringelse av kjetting. Her vil det imidlertid ilegges gebyr.
I tillegg kan Statens vegvesen anmelde sjåfører og transportbedrifter ved overtredelser avdekket under kontroller langs veg. Dette må da følges videre opp av politi- og påtalemyndigheten.
Statens vegvesen har som vist en rekke virkemidler i dagens regelverk for å håndheve kravene til dekkutrustning og andre tekniske krav. Dette har medført bedre etterlevelse av regelverket og at det totalt sett avdekkes færre mangler enn tidligere år.
Dette er en positiv utvikling og et godt bidrag inn i det viktige arbeidet for trafikksikkerhet og fremkommelighet på veiene våre.